Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Sneller back on track met slijtlagen

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Na eerdere werkzaamheden aan de Dorrebrug over het Twentekanaal, kwam in mei dit jaar aan het licht dat de nieuwe slijtlaag op het brugdek niet voldeed en vervangen moest worden. Het wegverkeer over deze brug, eigendom van Rijkswaterstaat, was maar liefst vijf dagen gestremd. Zonde van de tijd en middelen. Zeker met de nijpende tekorten aan geschoold bouwpersoneel. Kon dat niet sneller? 

Betere verkeersveiligheid met slijtlagen

Slijtlagen creëren een veilig oppervlak voor verkeer en voetgangers en zijn voor bruggen en andere overspanningen daarom van essentieel belang. Veel ‘bekende’ bruggen, zoals de Tower Bridge in Londen en de Tsing Ma bridge in Hong Kong, maken gebruik van slijtlagen om een betere verkeersveiligheid te garanderen.

“Bij viaducten en betonnen boogbruggen kiest men er vaak voor het asfalt door te laten lopen, maar voor alle beweegbare bruggen geldt al heel lang dat uitsluitend slijtlagen worden gebruikt.” HIM Vloeren

Brugdekken vragen om lichte deklagen met antislip eigenschappen. Asfalt is gezien de laagdikte en het hoge gewicht geen optie, omdat de mechanische delen van de brug dan teveel worden belast. Stalen constructies van bruggen zijn continu in beweging. Daarom moet de bovenlaag een laag gewicht hebben en flexibel genoeg zijn om enigszins mee te kunnen bewegen. Slijtlagen voorzien hierin.

Structureel tekort aan bouwpersoneel

Het nut en de noodzaak van slijtlagen daargelaten: er is een structureel tekort aan goed bouwpersoneel. In december 2017 becijferde het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) een tekort van maar liefst 55.000 werknemers over heel 2018. Vanwege deze schaarste op de bouwarbeidsmarkt is meer snelheid en effectiviteit van handelen strikt noodzakelijk. Zeker omdat het EIB verwacht dat dit tekort ook de komende jaren nog blijft aanhouden.

Arbeidscyclus besparen mogelijk

De groei moet dus vooral uit de diepte komen. Met HIMgrip NT kunnen bouwbedrijven bij het aanbrengen van een slijtlaag op weg- en brugdekken een volledige arbeidscyclus besparen. Zo kunnen zij in hetzelfde tijdsbestek meer klanten bedienen.

Dit geavanceerde 2-laagssysteem (primer, slijtlaag) kent een goede hechting op staal, beton, hout en kunststof en is uitermate geschikt voor constructies waarbij slijtvaste en antislip eigenschappen gewenst zijn. Veel aanbieders hanteren 3- of 4-laagssystemen, die een veel langere verwerkingstijd kennen.

HIMgrip NT komt tegemoet aan de eisen en wensen van klanten (minder arbeidsuren), uitvoerend bouwpersoneel (verlagen van de werkdruk) en regionale verkeerscentrales (snellere ingebruikname van het weg- of brugdek).

Korte verwerkingstijd, lang profijt

Met toepassingen over heel de wereld hebben deze slijtlagen hun sporen inmiddels wel verdiend. Slijtlagen zijn altijd een goede langetermijninvestering. Daarom is het prettig dat er nu ook slijtlagen bestaan die met een minimum aan inspanningen – en dus ook op de korte termijn – kunnen worden aangebracht.

Zo is ieder brug- of wegdek weer sneller back on track.

(Deze tips worden mogelijk gemaakt door HIM vloeren)

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.