Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bijna helft van bouwvoertuigen loopt na 1 januari risico op boete

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Duizenden bedrijven en particulieren moeten hun (land)bouwvoertuigen nog registreren. Doen ze dit niet voor 1 januari 2022, dan mogen ze daarna niet meer met hun voertuig de weg op. Op dit moment is nog slechts de helft van de verwachte 550.000 voertuigen geregistreerd. Dit meldt de RDW.

Conversiemanager Rob van Dokkumburg: “Wij vrezen dat er een flinke financiële strop dreigt voor bedrijven die hun voertuigen niet voor 1 januari registreren. Omdat deze voertuigen dan niet meer de openbare weg op mogen, kunnen ze hun werk niet meer doen. Want als bijvoorbeeld een graaf- of veegmachine de weg niet op mag, wordt het wel erg lastig om hun taak te verrichten. Komt zo’n voertuig toch op de openbare weg, dan riskeert de eigenaar ervan een boete. Bovendien is het voertuig minder interessant voor kopers.”

Eigenaren niet op de hoogte

Het aantal registraties van rijdende werktuigen (MMBS) loopt vooral flink achter. Eind september was nog geen veertig procent geregistreerd. Het gaat dan om voertuigen zoals bijvoorbeeld graafmachines, wielladers, veegwagens, heftrucks, terminaltrekkers en brede grasmaaiers, maar ook toeristische wegtreintjes en omgekeurde voertuigen. Het lijkt erop dat eigenaren van deze groep voertuigen zich er nog niet altijd van bewust zijn dat hun voertuig moet worden geregistreerd.

Vuistregels voor registratie

“De vuistregel is: heeft het voertuig nu een afgeknotte driehoek, dan is de kans groot dat het geregistreerd moet worden”, legt Van Dokkumburg uit. “Dat is het geval als het voertuig nog geen kenteken heeft, wielen en een motor heeft, op de openbare weg komt en harder rijdt dan 6 km/. Er zijn ook een paar uitzonderingen. Om eigenaren die twijfelen te helpen, staat er op de website van de RDW een keuzehulp .”

De kosten voor registratie bedragen 18 euro. Vanaf 1 januari 2022 is registratie nog wel mogelijk, maar is daarvoor een keuring op een van de keuringsstations van de RDW nodig. De kosten daarvan zijn minimaal 140 euro. Is de registratie noodzakelijk dan adviseert het RDW dan ook om dat gelijk aan te vragen. Van Dokkumburg: "Zo worden extra kosten en wachttijden vermeden en is het kentekenbewijs voor 1 januari binnen.” Dan kan de eigenaar ook vanaf 1 januari gewoon de weg op met het voertuig, zodat het werk door kan gaan. Daarmee is ook de kans op een boete geweken. 

Door: Nationale Bouwgids
Beeld: Hero Dijkema van Cumela

17 juli '25 (14:30)

Nederland voor Europees Hof gedaagd om spoorverdeling aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het binnenlandse treinverkeer heeft gegund aan de NS. De Europese Commissie heeft Nederland al eerder gewaarschuwd, omdat de directe toewijzing in strijd is met de Europese regels. Nu stapt de commissie dus naar de rechter, die kan besluiten om Nederland een boete te geven.

17 juli '25 (14:30)

Regionale spoorvervoerders noemen stap Europese Commissie logisch

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

16 juli '25 (12:11)

Treinverkeer rond Rotterdam hervat na systeemstoring

De treinstoring rond Rotterdam is voorbij. Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de systeemstoring verholpen is en de treinen weer gaan rijden. Reizigers krijgen het advies de reisplanner te raadplegen, omdat het even kan duren voordat alle treinen weer normaal rijden.

16 juli '25 ( 9:12)

Geen treinen rond Rotterdam door systeemstoring

Rond station Rotterdam rijden woensdagochtend geen treinen als gevolg van een "systeemstoring", meldt de NS. Er rijden geen treinen op de trajecten tussen Rotterdam en Den Haag, Leiden, en Utrecht. Ook rijden er geen Intercity Direct-treinen tussen Rotterdam en Schiphol en rijden er minder treinen op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda.

14 juli '25 ( 9:02)

Treinverkeer Rotterdam pas hervat na tunnelveiligheid, waarschuwt ProRail

De stroomstoring in de Willemsspoortunnel in Rotterdam is verholpen, maar de treinen kunnen nog altijd niet rijden tussen Rotterdam en Rotterdam Zuid. Dat komt doordat er nog uitgebreid wordt getest met de systemen in de tunnel, zegt ProRail.

14 juli '25 ( 8:49)

Ook zondag hinder op spoor bij Rotterdam door storing

De problemen met het treinverkeer bij Rotterdam door een storing in een spoortunnel duren nog zeker tot zondag 14.15 uur. Dat meldt NS. Er rijden geen hsl-treinen tussen Rotterdam en Breda en ook tussen Rotterdam en Dordrecht rijden geen treinen.

11 juli '25 (14:25)

Botsing tussen trams in Rotterdam: acht lichtgewonden

Bij een kop-staartbotsing tussen twee trams in Rotterdam zijn vrijdagochtend acht mensen lichtgewond geraakt. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis. Hun verwondingen lijken niet ernstig, zegt een politiewoordvoerder. "Dan moet je denken aan hechtingen."

09 juli '25 (15:25)

Files op komst door vakanties, evenementen en werkzaamheden

Het wordt komend weekend opnieuw druk op wegen in Nederland en populaire Europese vakantielanden. Een combinatie van vertrekkend vakantieverkeer, lokale drukte door evenementen en wegwerkzaamheden leidt vanaf vrijdagmiddag tot files, verwacht de verkeersinformatiedienst van de ANWB. Vrijdag begint in de regio Noord de zomervakantie, die in de regio Zuid een week eerder begon.

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.