Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Spoorstenen met kankerverwekkende stof niet meer gebruikt door ProRail

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
ProRail gaat geleidelijk stoppen met het gebruik van stenen op het spoor die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. Per 1 januari worden deze zogeheten ballaststenen niet meer gebruikt bij werkzaamheden aan tunnels en onder overkappingen, meldt de spoorbeheerder in een verklaring. De stenen vormen een laag waar de rails op liggen.

Televisieprogramma Zembla meldde eerder dit jaar dat spoorwerkers al zeker tien jaar lang worden blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof. Zembla baseerde zich op vertrouwelijke onderzoeksrapporten die in opdracht van ProRail en de spooraannemers zijn gemaakt. Kwartsstof kan vrijkomen tijdens werkzaamheden met de spoorballast.

Onderzoek

ProRail stelt al langer onderzoek te doen naar de gezondheidsrisico's van blootstelling aan de kwartsstof en laat weten dat de berichtgeving van Zembla het "onderzoek en onze beleidsvorming in een stroomversnelling gebracht" heeft.

Arbowet overtreden 

Ook zou de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) van plan zijn het gebruik van ballaststenen zonder kwarts te verplichten, aldus ProRail. Volgens Zembla concludeerde de inspectie na onderzoek dat de ProRail de Arbowet overtrad, omdat er ook typen ballast beschikbaar zijn die geen kwarts bevatten.

Spoortunnels en overkappingen als eerste

De spoorbeheerder stelt nu gefaseerd over te stappen op deze kwartsloze ballast. Volgens ProRail is er niet genoeg van dit materiaal aanwezig om dat in een klap te doen. Spoortunnels en overkappingen zijn als eerste aan de beurt. "Op die plekken waait stof niet makkelijk weg, waardoor tijdens werkzaamheden hogere concentraties kwartsstof kunnen ontstaan", aldus ProRail. "Zodra op die plekken nieuwe ballast nodig is, vervangen we daar alle liggende ballast voor de kwartsloze variant."

Op de rest van het spoor zal nog lange tijd gewerkt worden met de huidige, kwarts bevattende ballaststenen. "Dat is een traject van jaren", licht een woordvoerder toe. "Er is nu veel schaarste aan kwartsloze ballast. We stimuleren de markt dit te gaan maken, zodat we sneller stappen kunnen zetten."

Opgestelde regels

Volgens ProRail lopen spoorwerkers die met de huidige ballast werken geen gezondheidsrisico als ze zich aan de opgestelde regels houden. Zo moeten zij stofmaskers dragen en wordt de ballast gewassen en natgehouden bij werkzaamheden.

Door: ANP

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 8:46)

Wegen grotendeels weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

26 juni '25 ( 8:30)

Afbouw NAVO-top in volle gang, enkele wegen gaan later open

De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden. Mogelijk gaat de rijbaan de stad in, richting Scheveningen, in de loop van de ochtend al wel open.

25 juni '25 (15:37)

Storing bij Schiphol houdt aan tot in de avond, probleem Gouda verholpen

De treinproblemen door een seinstoring bij Schiphol zijn woensdagmiddag nog niet opgelost en ProRail heeft ook de oorzaak nog niet achterhaald. In een nieuwe prognose verwacht de spoorbeheerder tot ongeveer 18.45 uur nodig te hebben. De kapotte bovenleiding bij Gouda is gerepareerd, waardoor er woensdagmiddag weer intercity's langs kunnen.

25 juni '25 (14:41)

Tientallen activisten weggevoerd na poging A12 te blokkeren

De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten worden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht.

25 juni '25 (12:40)

Treinstoring bij Schiphol duurt naar verwachting tot circa 13:45 uur

De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

25 juni '25 ( 8:59)

Spoor Schiphol opnieuw in de problemen, nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

25 juni '25 ( 8:55)

Wegen rond Den Haag blijven opnieuw rustig

Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

25 juni '25 ( 8:36)

Problemen op spoor bij Gouda duren tot in de ochtend

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam is nog zeker tot woensdagochtend 08.45 uur ontregeld. Door een kapotte bovenleiding tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden er veel minder treinen, meldt de NS. ProRail moet bij station Gouda Goverwelle de bovenleiding over een lengte van 200 meter vervangen.