Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Slappe spoorbodem zorgt voor langzamere en minder extra treinen

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De slappe bodem onder het Nederlandse spoor zorgt in een deel van het land voor mogelijke problemen voor het treinverkeer. Er is een risico op spoorverzakking, waardoor treinen op sommige plekken minder hard kunnen rijden of er kunnen minder extra treinen rijden dan gepland, bevestigt een woordvoerder van ProRail na berichtgeving van Treinreiziger.nl.

"Treinen gaan steeds harder rijden, steeds vaker en zijn ook steeds zwaarder. Het spoor kan maar een bepaald gewicht hebben en de sporen zijn op veel plaatsen al meer dan honderd jaar oud. Met name in het westen van het land, waar veel zachte veengrond is, kan dat leiden tot een spoorverzakking", aldus de woordvoerder van ProRail. Ongeveer een derde van het Nederlandse treinspoor ligt op dergelijke slappe grond.

Op tientallen plekken zorgt dat voor hinder voor de geplande dienstregeling. Zo is het nog maar de vraag of er extra sprinters kunnen worden ingezet tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, aldus ProRail. Tussen Leiden en Utrecht worden zelfs sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.

Langzamere treinen

Ook mogen treinen op sommige plekken minder hard rijden. Op het traject Amsterdam-Eindhoven zijn de snelle tienminutentreinen een probleem, waardoor treinen minder hard mogen rijden bij Culemborg. Tussen Amsterdam en Utrecht mag nu 140 kilometer per uur worden gereden in plaats van 160 kilometer. Ook nachttreinen, zoals de nieuwe nachttrein naar Zürich, mogen tussen Utrecht en Arnhem niet harder rijden dan 100 kilometer per uur omdat deze treinen relatief zwaar zijn.

ProRail is een groot onderzoek gestart om te inventariseren op welke plekken er bodemproblemen zijn en welke maatregelen daarvoor moeten worden genomen. Naar verwachting is dat onderzoek eind 2022 afgerond. Ook werkt ProRail samen met onderzoeksinstituut Deltares en de TU Delft aan een ander langdurig onderzoek naar de bodemverzakking. "Dit komt echt niet als een verrassing, wij zijn hier al jaren mee bezig', aldus de woordvoerder van ProRail.

Door: ANP

17 juli '25 (14:30)

Nederland voor Europees Hof gedaagd om spoorverdeling aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het binnenlandse treinverkeer heeft gegund aan de NS. De Europese Commissie heeft Nederland al eerder gewaarschuwd, omdat de directe toewijzing in strijd is met de Europese regels. Nu stapt de commissie dus naar de rechter, die kan besluiten om Nederland een boete te geven.

17 juli '25 (14:30)

Regionale spoorvervoerders noemen stap Europese Commissie logisch

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

16 juli '25 (12:11)

Treinverkeer rond Rotterdam hervat na systeemstoring

De treinstoring rond Rotterdam is voorbij. Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de systeemstoring verholpen is en de treinen weer gaan rijden. Reizigers krijgen het advies de reisplanner te raadplegen, omdat het even kan duren voordat alle treinen weer normaal rijden.

16 juli '25 ( 9:12)

Geen treinen rond Rotterdam door systeemstoring

Rond station Rotterdam rijden woensdagochtend geen treinen als gevolg van een "systeemstoring", meldt de NS. Er rijden geen treinen op de trajecten tussen Rotterdam en Den Haag, Leiden, en Utrecht. Ook rijden er geen Intercity Direct-treinen tussen Rotterdam en Schiphol en rijden er minder treinen op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda.

14 juli '25 ( 9:02)

Treinverkeer Rotterdam pas hervat na tunnelveiligheid, waarschuwt ProRail

De stroomstoring in de Willemsspoortunnel in Rotterdam is verholpen, maar de treinen kunnen nog altijd niet rijden tussen Rotterdam en Rotterdam Zuid. Dat komt doordat er nog uitgebreid wordt getest met de systemen in de tunnel, zegt ProRail.

14 juli '25 ( 8:49)

Ook zondag hinder op spoor bij Rotterdam door storing

De problemen met het treinverkeer bij Rotterdam door een storing in een spoortunnel duren nog zeker tot zondag 14.15 uur. Dat meldt NS. Er rijden geen hsl-treinen tussen Rotterdam en Breda en ook tussen Rotterdam en Dordrecht rijden geen treinen.

11 juli '25 (14:25)

Botsing tussen trams in Rotterdam: acht lichtgewonden

Bij een kop-staartbotsing tussen twee trams in Rotterdam zijn vrijdagochtend acht mensen lichtgewond geraakt. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis. Hun verwondingen lijken niet ernstig, zegt een politiewoordvoerder. "Dan moet je denken aan hechtingen."

09 juli '25 (15:25)

Files op komst door vakanties, evenementen en werkzaamheden

Het wordt komend weekend opnieuw druk op wegen in Nederland en populaire Europese vakantielanden. Een combinatie van vertrekkend vakantieverkeer, lokale drukte door evenementen en wegwerkzaamheden leidt vanaf vrijdagmiddag tot files, verwacht de verkeersinformatiedienst van de ANWB. Vrijdag begint in de regio Noord de zomervakantie, die in de regio Zuid een week eerder begon.

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.