Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bouwers wachten gemiddeld 75 dagen voordat Rijk betaalt voor werk

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Bouwbedrijven wachten gemiddeld 75 dagen voordat ze worden betaald voor opdrachten die ze voor het Rijk uitvoeren, blijkt uit onderzoek in opdracht van Bouwend Nederland. Volgens de ondernemersorganisatie is het, zeker gelet op de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, belangrijk dat bedrijven sneller hun geld krijgen. Bouwers moeten namelijk volgens een wetsvoorstel ook hun onderaannemers binnen dertig dagen betalen.

Adviesbureau Cash Discovery nam twaalf infraprojecten in opdracht van Rijkswaterstaat, ProRail en het Rijksvastgoedbedrijf onder de loep. Bij deze projecten waren vijf verschillende bouwbedrijven betrokken.

Het onderzoek wees uit dat betalingen vaak langer op zich laten wachten mede door de zekerheden die in de contracten zijn ingebouwd. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het moeten indienen van prestatieverklaringen, waarmee een opdrachtgever aangeeft dat het werk naar behoren is uitgevoerd. Worden deze verklaringen vaker afgegeven dan zijn eventuele herstelpunten ook sneller zichtbaar en is de kans op vertragingen kleiner.

Tijdwinst

Verder menen de bouwers dat er tijd gewonnen kan worden als facturen voor geleverd werk gedurende de opdracht vaker ingediend kunnen worden. Bij bouwprojecten wordt de aanneemsom en het werk dat extra of juist minder is gedaan nu over de duur van een bouwproject uitgesmeerd. Een snellere betaling vergroot daarnaast niet alleen de innovatiekracht van bedrijven, het heeft ook een positieve invloed op de uitvoering van het werk, zo klinkt het.

Volgens Bouwend Nederland kan het versneld betalen van facturen door het Rijk relatief eenvoudig zonder dat dit extra geld kost. De Tweede Kamer praat woensdag over de betaaltermijnen die de overheid hanteert.

Door: ANP

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.

10 augustus '23 ( 8:08)

Nieuwe strategie en ondergroei zorgen voor positief resultaat Siemens

Het Duitse industriële concern Siemens heeft het afgelopen kwartaal opnieuw geprofiteerd van een sterke groei aan orders. Die was met name terug te zien binnen de mobiliteitsdivisie van het bedrijf, die onder meer een grote bestelling binnenhaalde voor een spoorsysteem in Egypte. Onder de streep bleef nu een nettowinst over, waar een jaar geleden nog een verlies in de boeken ging.

07 juli '23 (14:52)

Omwonenden niet zomaar akkoord met krimpplan Schiphol

Omwonenden van Schiphol gaan niet zomaar akkoord met een nieuw kabinetsvoorstel om het aantal vluchten op de luchthaven omlaag te brengen. Dat is wel nodig, omdat het gerechtshof Amsterdam vrijdag in het hoger beroep heeft bevestigd dat de stem van omwonenden cruciaal is om tot de tijdelijke regeling van maximaal 460.000 vluchten te komen.

05 juli '23 (10:37)

bezuinigen op infrastructuur onverstandig volgens logistieke partijen

Brancheverenigingen in de logistieke sector roepen het kabinet op om niet verder te bezuinigen op de infrastructuur in Nederland. Het kabinet wil hier fors op bezuinigen, maar volgens de Logistieke Alliantie is dat hoogst onverstandig.