Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Fastned wil honderden snellaadstations laten bouwen

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De uitbater van laadstations voor elektrische auto's Fastned wil voor eind 2024 zijn netwerk hebben verdubbeld tot ten minste vierhonderd stations en voor het eind van 2030 zouden er in Europa duizend Fastned-locaties moeten zijn. Zo wil de onderneming voorbereid zijn op het groeiende aantal elektrische voertuigen dat de komende jaren de weg op zal gaan.

Fastned heeft de nieuwe doelstellingen bekendgemaakt voorafgaand aan zijn beleggersdag, waarop investeerders worden bijgepraat. Volgens het bedrijf is voor de uitbreiding tot en met 2024 naar verwachting extra financiering van 50 tot 75 miljoen euro nodig.

Miljoen in 2030

De investeringen zullen ook vruchten afwerpen, laat Fastned weten. Het bedrijf verwacht per station een gemiddelde jaarlijkse omzet te behalen van ten minste 400.000 euro in 2025 en meer dan 1 miljoen euro in 2030. Een en ander betekent ook dat de onderliggende bedrijfswinst van de onderneming volgend jaar positief moet kunnen zijn. Daarna moeten de resultaten verder verbeteren.

"In tien jaar tijd hebben we een van de grootste netwerken van snellaadstations gebouwd in zes Europese landen en bieden we een van de beste laadconcepten in de markt. En we zijn nog maar net begonnen", zegt topman Michiel Langezaal over de sterke groei die zijn bedrijf doormaakt.

Fastned-winkels

Fastned ziet ook nog andere mogelijkheden om de omzet op te voeren. Zo opent de eerste Fastned-shop later dit jaar op het snellaadstation in Brecht, tussen Antwerpen en Rotterdam. Het bedrijf denkt op andere locaties redelijk snel ook van die winkeltjes met bijvoorbeeld koffie en broodjes te kunnen openen.

Daarnaast ziet de onderneming kansen in het bedienen van de groeiende markt van elektrische vrachtwagens. Fastned werkt daarom aan plannen voor bijvoorbeeld grotere draaicirkels bij de stations, zodat die beter toegankelijk worden voor grotere voertuigen.

Door: ANP

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.

10 augustus '23 ( 8:08)

Nieuwe strategie en ondergroei zorgen voor positief resultaat Siemens

Het Duitse industriële concern Siemens heeft het afgelopen kwartaal opnieuw geprofiteerd van een sterke groei aan orders. Die was met name terug te zien binnen de mobiliteitsdivisie van het bedrijf, die onder meer een grote bestelling binnenhaalde voor een spoorsysteem in Egypte. Onder de streep bleef nu een nettowinst over, waar een jaar geleden nog een verlies in de boeken ging.

07 juli '23 (14:52)

Omwonenden niet zomaar akkoord met krimpplan Schiphol

Omwonenden van Schiphol gaan niet zomaar akkoord met een nieuw kabinetsvoorstel om het aantal vluchten op de luchthaven omlaag te brengen. Dat is wel nodig, omdat het gerechtshof Amsterdam vrijdag in het hoger beroep heeft bevestigd dat de stem van omwonenden cruciaal is om tot de tijdelijke regeling van maximaal 460.000 vluchten te komen.

05 juli '23 (10:37)

bezuinigen op infrastructuur onverstandig volgens logistieke partijen

Brancheverenigingen in de logistieke sector roepen het kabinet op om niet verder te bezuinigen op de infrastructuur in Nederland. Het kabinet wil hier fors op bezuinigen, maar volgens de Logistieke Alliantie is dat hoogst onverstandig.

03 juli '23 (11:37)

Krimp groter dan verwacht industriesector eurozone

De bedrijvigheid in de industrie van de eurozone is afgelopen maand harder gekrompen dan aanvankelijk werd gedacht door een afzwakkende vraag. Dat komt mede doordat de Europese Centrale Bank (ECB) de rentetarieven in een rap tempo heeft verhoogd om de hoge inflatie te bestrijden. De hogere leenkosten zetten namelijk ook een rem op de economie en drukken de vraag naar goederen.

26 juni '23 (10:23)

Industrie kan schoon worden, maar moet flink verbouwen volgens onderzoek

Het verduurzamen van de Nederlandse industrie is in relatief korte tijd zeker mogelijk, maar dat zal dan wel een behoorlijk andere industrie moeten worden dan de huidige. Dat is de kern van een verkennend onderzoek dat bureau CE Delft heeft gedaan in opdracht van Natuur & Milieu. Minister van Economische Zaken en Klimaat Micky Adriaansens neemt het rapport maandag in ontvangst in Den Haag.