Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Met schikking Afsluitdijk maakt weg vrij voor 'nieuwe' BAM

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
In de cijferrapportage van bouwbedrijf BAM kreeg de schikking rond de werkzaamheden aan de Afsluitdijk beperkte aandacht, maar toch was dat een belangrijk punt. Daarmee zet het bedrijf een streep onder een periode waarbij grote projecten gepaard gingen met grote kostenoverschrijdingen. Dat kostte BAM vele miljoenen en leidde tot een cultuuromslag.

"We hebben enorme discussie gehad over het Afsluitdijkproject", zegt topman Ruud Joosten van BAM over het project waarbij verkeerde informatie vanuit Rijkswaterstaat leidde tot veel extra kosten. Uiteindelijk werd daarbij besloten "een complex deel van de opdracht" uit de deal met BAM te tillen en opnieuw aan te besteden. "Aan die aanbesteding doen we ook niet mee", aldus Joosten.

BAM besloot door de slechte ervaringen niet meer mee te doen aan aanbestedingen voor grote projecten waarbij alle risico bij de bouwer komt te liggen. Een nieuw akkoord met Schiphol voor het afbouwen van de A-Pier is dan ook tekenend voor het nieuwe BAM. "We gaan daar eerst goed kijken wat er precies moet gebeuren en de kosten daarvoor", legt Joosten uit. Als uit dat overleg geen afspraak komt waar beide partijen mee kunnen leven, dan kan dat ook betekenen dat BAM zich terugtrekt.

Nieuwe kansen

Die grote infrastructuurprojecten heeft BAM ook steeds minder nodig, aldus Joosten. "We zien heel veel kansen op het gebied van duurzaam bouwen, de elektrificatie met bijvoorbeeld windmolenparken, maar ook de digitalisering van Nederland. We leggen nu al heel veel glasvezelkabels aan." Ook bij dijkversterking zijn er kansen voor BAM. "Door klimaatverandering is daar veel aandacht voor."

Tegelijkertijd blijft BAM een grote speler op de markt voor de huizenbouw. Het bedrijf keek de afgelopen tijd dan ook scherp naar de gesprekken die stikstofbemiddelaar Johan Remkes voerde. Daar liet het bedrijf zich, net als branchegenoten, vertegenwoordigen door koepelorganisatie Bouwend Nederland. "Het is nu belangrijk dat we gezamenlijk tot een oplossing komen", meent Joosten. "We moeten niet een groep de zwartepiet toespelen, maar naar voren kijken."

Behalve stikstofproblematiek en weinig afgegeven bouwvergunningen, speelt ook de inflatie BAM wel enigszins parten. "We proberen de gestegen kosten voor materialen zo veel mogelijk door te berekenen, maar dat lukt soms niet helemaal." Ook merkt BAM dat met name bij de bouw van bedrijfsgebouwen opdrachtgevers aarzelen of dit wel het juiste moment is.

Door: ANP

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.