Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Toenemend risico op dijkdoorbraken door snelgroeiend aantal bevers

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
 Het snelgroeiende aantal bevers in Nederland veroorzaakt een toenemend risico op dijkdoorbraken. De bevers graven steeds meer holen en gangen in de waterkeringen. Herstel van beverschade kost veel tijd en geld en heeft bovendien niet veel zin. Zodra de dijkwerkers weer weg zijn, keert de bever terug om opnieuw te graven, aldus waterschap Rivierenland in een rapport over de veiligheid van de rivierdijken, dat aan de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) wordt gestuurd.

Waterschap Rivierenland beheert het overgrote deel van de dijken langs grote rivieren in Nederland, vanaf de Duitse grens tot in Zuid-Holland. Alle waterkeringen in Nederland zijn onlangs op veiligheid getoetst volgens de nieuwste normen die voorschrijven hoe hoog en sterk een dijk moet zijn. Het was al bekend dat Rivierenland, net als veel andere schappen, vele kilometers dijk moet gaan versterken om aan de nieuwe normen te voldoen.

"Ook als de dijken op de schop gaan is het risico goed beheersbaar", aldus het schap. "Dat is anders bij de bevers. De omvang en snelheid van graverijen stelt ons voor een uitdaging. We maken ons zorgen over het toenemende risico." De waterschappen hebben al eerder samen met onder andere spoorbeheerder ProRail, de Zoogdiervereniging en Rijkswaterstaat een Kenniscentrum Bever opgericht. Uit gegevens van het kenniscentrum blijkt dat veel antibevermaatregelen die schappen nemen alleen werken bij normale waterstanden. Zodra het waterpeil te laag of te hoog is, staan de maatregelen goed waterbeheer in de weg.

Europees beschermd

De bever is Europees beschermd en mag daarom niet zomaar aangepakt worden. In provincies als Limburg en Gelderland is de beveroverlast echter zo groot dat er dieren zijn afgeschoten. Rivierenland pleit voor landelijke maatregelen tegen de overlast om de waterveiligheid te kunnen garanderen.

De bever was verdwenen uit Nederland, maar is in de jaren tachtig van de vorige eeuw opnieuw uitgezet. Dat was een succes, want nu zijn er weer duizenden dieren. In 2021 veroorzaakte het dier voor ruim 2,2 miljoen schade aan waterwerken. Daarnaast hebben spoor- en wegbeheerders schade. Zelfs gemeenten moeten al maatregelen nemen tegen beverschade.

Door: ANP

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.