Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rijnkade in Arnhem dit jaar versterkt ter bescherming tegen hoogwater

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
Rijnkade in Arnhem dit jaar versterkt ter bescherming tegen hoogwater
De Rijnkade wordt dit jaar versterkt om Arnhem ook in de toekomst te beschermen tegen hoogwater. De uitvoering van dit werk willen Waterschap Rijn en IJssel en gemeente Arnhem doen met zo min mogelijk uitstoot van stikstof en fijnstof en zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Bouwcombinatie Van der Ven - Ballast Nedam - Hakkers zal dit werk naar verwachting gaan doen. Deze partij scoorde het beste op deze punten in de aanbesteding van het waterschap én scoorde het beste op prijs en kwaliteit. Dit meldt Waterschap Rijn en IJssel. 

Na de definitieve gunning (begin februari) begint de bouwcombinatie gelijk met de voorbereiding van de uitvoering. De werkzaamheden beginnen in het najaar van 2023 en zijn naar verwachting eind 2025 klaar.

Rijnkade wordt veiliger, groener en gezelliger

De Rijnkade is een dijk die moet worden aangepast om te kunnen voldoen aan de toekomstige klimaat- en hoogwaterscenario’s. De kade wordt niet alleen veiliger, er komt ook meer ruimte voor ontmoetingsplekken, horeca en wandelaars. Het schetsontwerp hiervoor is gemaakt samen met bewoners, horeca en andere ondernemers die wonen en werken op de Rijnkade.

Aanbesteding

Waterschap en gemeente beoordeelden de plannen van de inschrijvers op prijs en kwaliteit. Kwaliteit werd onderverdeeld in het voorkomen van stagnatie en hinder voor de omwonenden en horeca, emissiereductie en samenwerking. Bouwcombinatie Van der Ven – Ballast Nedam – Hakkers wist zich hierin het beste te onderscheiden.

Samenwerking

In dit dijkversterkingsproject werkt Waterschap Rijn en IJssel samen met gemeente Arnhem en Provincie Gelderland. De dijkversterking Rijnkade is onderdeel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Hierin wordt een groot deel van de dijken in Nederland versterkt – dit is de grootste dijkversterkingsoperatie in Nederland -sinds de Deltawerken. Ongeveer 1.500 kilometer aan dijken en 400 sluizen en gemalen moeten worden aangepakt. Rijkswaterstaat, waterschappen, markt en kennisinstituten voeren dit uit.

Door: Nationale Bouwgids

06 juni '23 (16:08)

Vloerenmaker krijgt geen vergoeding voor ingestorte parkeergarage Eindhoven

Bouwbedrijf BAM is niet aansprakelijk voor de geleden schade van een vloerenmaker na het instorten van een parkeergarage bij Eindhoven Airport. Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden deed dinsdag uitspraak in het hoger beroep dat BubbleDeck had aangetekend. De vloerenmaker was in eerste aanleg door de rechter in het ongelijk gesteld in zijn claim dat BAM als hoofdaannemer verantwoordelijk zou zijn voor de instorting en daarmee voor de reputatieschade van BubbleDeck.

01 juni '23 (11:53)

Massa ontslagen bij autofabriek Nedcar zo meldt VDL

Bij autofabriek Nedcar in Born verdwijnen per 1 november ruim 1800 banen. De ploegendiensten worden dan teruggebracht van twee naar een, maakte moederbedrijf VDL donderdag bekend.

01 juni '23 ( 8:08)

Reparatie Autobrug Holwert leidt nog niet tot goed functioneren

De autobrug in de haven van het Friese Holwert kan ondanks een reparatie nog niet op de normale manier worden gebruikt. In de nacht van woensdag op donderdag is getest of de brug weer veilig werkte, maar volgens Rijkswaterstaat is daarbij gebleken dat de veiligheidssensoren van de autobrug nog niet betrouwbaar genoeg zijn afgesteld. De kraan die als noodoplossing was neergezet om de brug te bedienen, blijft daarom ook donderdag nog staan.

31 mei '23 (12:22)

Donderdag autobrug Holwert hopelijk weer in gebruik

Rijkswaterstaat hoopt dat de autobrug in de haven van het Friese Holwert donderdagochtend vroeg weer op de normale wijze kan worden gebruikt. De reparatie van de brug is inmiddels afgerond, maar er moet nog wel worden gecheckt of alles goed en veilig werkt, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

30 mei '23 (17:53)

Eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba niet goed voorbereid op mogelijke rampen

Bonaire, Sint-Eustatius en Saba zijn nog steeds onvoldoende voorbereid op rampen, terwijl de kans op een noodsituatie als een vernietigende orkaan hier groot is. In 2017 werd Caribisch Nederland geraakt door de orkanen Irma, Jose en Maria. De crisisorganisatie hield stand, maar had veel beter gekund, concludeerde de inspectie daarna. Een dinsdag gepubliceerd rapport laat zien dat lang niet alle aanbevelingen die toen zijn gedaan, zijn opgevolgd.

29 mei '23 (13:53)

Groene energie nieuw focuspunt van grootste olieconcern India

Het Indiase Oil and Natural Gas Corp (ONGC) wil 1 biljoen roepies (omgerekend ruim 11 miljard euro) investeren in groene energie tegen 2030. Het staatsconcern, dat voorziet in ruim de helft van de vraag naar olie en gas, wil daarmee de "inspanningen voor groene energie opvoeren", aldus ONGC-voorzitter Arun Kumar Singh.

19 mei '23 (20:23)

Noord-Brabant moet bouw van het slot halen volgens werkgevers

Haal Brabant van het slot. Deze dringende oproep doet werkgeversorganisatie VNO-NCW Brabant-Zeeland vrijdag in een brief aan de Brabantse formateur Pieter Verhoeve. De bouwstop werkt volgens de werkgevers averechts. Door nieuwbouw toe te staan, zorg je juist voor verduurzaming, aldus de werkgeversorganisatie.

16 mei '23 ( 8:09)

KLM wil snellere verbouwing op Schiphol

Schiphol moet sneller verbouwen om nieuwe problemen met drukte te voorkomen. Dat zegt Maarten Stienen, operationeel directeur van KLM, in een interview met Het Parool.

08 mei '23 ( 9:01)

Vliegveld Limburg acht weken dicht door baanrenovatie

Maastricht Aachen Airport (MAA) is vanaf maandag acht weken lang gesloten. In die tijd wordt de start- en landingsbaan gerenoveerd. Dat is nodig vanwege slijtage van het asfalt. Daardoor kunnen kleine deeltjes loslaten en schade aan vliegtuigen veroorzaken.

03 mei '23 ( 9:00)

Door tekorten en strenge regelgeving Projecten ProRail onder druk

De uitvoering van een kwart van alle spoorprojecten kan op termijn vertraging oplopen als gevolg van onder meer personeel- en materiaaltekorten. Dat zegt ProRail-topman John Voppen bij de presentatie van het jaarverslag over 2022. Hij spreekt van een "spagaat", omdat ProRail desondanks steeds meer werk moet verzetten om Nederland na 2030 per spoor bereikbaar te houden.