Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ING steekt geen geld meer in nieuwe pijpleidingen voor olie- en gasvelden

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
ING steekt geen geld meer in nieuwe pijpleidingen voor olie- en gasvelden
ING stopt per direct geen geld meer in nieuwe leningen voor pijpleidingen en andere infrastructuur voor nieuwe olie- en gasvelden. Volgens het hoofd bedrijfsethiek van de bank, Arnaud Cohen Stuart, wil ING zo aanbevelingen volgen van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) om geen nieuwe gas- en olievelden meer te ontwikkelen. Dat moet helpen de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad.

Er lopen nog leningen in de infrastructuur van nieuwe olie- en gasvelden. Na afloop worden die niet verlengd. Momenteel financiert ING de infrastructuur van olie en gas voor ongeveer 14 miljard euro, 10 procent van dit bedrag is voor nieuwe velden.

Verder meldde ING dinsdag minder geld te willen stoppen in de handel van olie en gas vanwege de aanbevelingen van het IEA. In 2030 moet het aantal liters dat ING financiert 19 procent minder zijn dan nu. Ook hier gaat het alleen om nieuwe leningen en zet de bank geen lopende leningen stop. Volgens Cohen Stuart kijkt ING momenteel naar een manier om het doel te kunnen halen. Hij zegt dat de bank nu 24 miljard euro uitleent aan handelsfinanciering, "waarvan een groot deel in olie en gas". Hij kon niet zeggen hoe groot dit deel is.

Fossiele industrie

Vorig jaar maakte ING bekend de zoektocht naar en ontwikkeling van nieuwe olie- en aardgasvelden niet meer te financieren. De bank blijft nog wel geld uitlenen aan de fossiele industrie, vertelt Cohen Stuart.

Actiegroepen voor het milieu Fossielvrij NL en Milieudefensie vinden het nieuwe klimaatbeleid van ING nog ruim onvoldoende. "Met de babystapjes die ING nu zet, komen we er niet. ING blijft nog steeds volop olie- en gasbedrijven financieren. Dit ketent ons vast aan een fossiele toekomst die een leefbare wereld bedreigt," zegt Liset Meddens, oprichtster van Fossielvrij NL. Een dag voor de aandeelhoudersvergadering van de bank, 23 april, voeren de organisaties gezamenlijk actie bij het hoofdkantoor van ING. Extinction Rebellion doet dan ook mee.

Door: ANP

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.