Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Krimpbesluit Schiphol onnodig?

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Het verlagen van het aantal vluchten via Schiphol van 500.000 naar 460.000 is volgens de Staat noodzakelijk om de balans op de luchthaven en de omgeving te herstellen. Dat zei de landsadvocaat tijdens een kort geding in de rechtbank van Haarlem, waar verschillende luchtvaartmaatschappijen de door de Staat voorgenomen krimp van Schiphol aanvechten. Zij voeren aan dat de Staat niet de juiste procedures heeft doorlopen, maar volgens de landsadvocaat zijn die helemaal niet aan de orde.

De capaciteitsreductie is volgens de raadsman ook mogelijk zonder de zogeheten 'balanced approach'-procedure, waar de luchtvaartmaatschappijen op hameren. Dat zou komen omdat kan worden teruggevallen op het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) uit 2008. Voor dat besluit is toen al die procedure gevolgd, waardoor het nu niet meer nodig zou zijn.

Ook zou het volgen van de procedure niet nodig zijn omdat er technisch geen sprake is van krimp. Bij het LVB uit 2008 lag het maximale aantal vluchten namelijk onder de nu voorgestelde 460.000.

Balanced approach

De landsadvocaat legt verder uit dat de regering vorig jaar heeft besloten het luchtvaartbeleid opnieuw onder de loep te nemen, waarbij zij zichzelf afvroeg of 500.000 vluchten nog wel "aanvaardbaar" waren. De conclusie was dat de balans, gelet op onder meer geluidshinder, zoek was geraakt. Vandaar dat het nodig zou zijn om het aantal vluchten te beperken.

De luchtvaartmaatschappijen hameren in hun pleidooi juist op de ‘balanced approach’ die volgens hen wel verplicht is. Die procedure schrijft dan voor dat eerst een doel moet worden geformuleerd voor het terugdringen van de geluidshinder van Schiphol. Hieruit komen vervolgens een aantal maatregelen voor de middellange en lange termijn. Zijn die maatregelen onvoldoende, dan pas mag worden gedacht aan capaciteitsreductie.

Door: ANP

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.

10 augustus '23 ( 8:08)

Nieuwe strategie en ondergroei zorgen voor positief resultaat Siemens

Het Duitse industriële concern Siemens heeft het afgelopen kwartaal opnieuw geprofiteerd van een sterke groei aan orders. Die was met name terug te zien binnen de mobiliteitsdivisie van het bedrijf, die onder meer een grote bestelling binnenhaalde voor een spoorsysteem in Egypte. Onder de streep bleef nu een nettowinst over, waar een jaar geleden nog een verlies in de boeken ging.

07 juli '23 (14:52)

Omwonenden niet zomaar akkoord met krimpplan Schiphol

Omwonenden van Schiphol gaan niet zomaar akkoord met een nieuw kabinetsvoorstel om het aantal vluchten op de luchthaven omlaag te brengen. Dat is wel nodig, omdat het gerechtshof Amsterdam vrijdag in het hoger beroep heeft bevestigd dat de stem van omwonenden cruciaal is om tot de tijdelijke regeling van maximaal 460.000 vluchten te komen.

05 juli '23 (10:37)

bezuinigen op infrastructuur onverstandig volgens logistieke partijen

Brancheverenigingen in de logistieke sector roepen het kabinet op om niet verder te bezuinigen op de infrastructuur in Nederland. Het kabinet wil hier fors op bezuinigen, maar volgens de Logistieke Alliantie is dat hoogst onverstandig.

03 juli '23 (11:37)

Krimp groter dan verwacht industriesector eurozone

De bedrijvigheid in de industrie van de eurozone is afgelopen maand harder gekrompen dan aanvankelijk werd gedacht door een afzwakkende vraag. Dat komt mede doordat de Europese Centrale Bank (ECB) de rentetarieven in een rap tempo heeft verhoogd om de hoge inflatie te bestrijden. De hogere leenkosten zetten namelijk ook een rem op de economie en drukken de vraag naar goederen.

26 juni '23 (10:23)

Industrie kan schoon worden, maar moet flink verbouwen volgens onderzoek

Het verduurzamen van de Nederlandse industrie is in relatief korte tijd zeker mogelijk, maar dat zal dan wel een behoorlijk andere industrie moeten worden dan de huidige. Dat is de kern van een verkennend onderzoek dat bureau CE Delft heeft gedaan in opdracht van Natuur & Milieu. Minister van Economische Zaken en Klimaat Micky Adriaansens neemt het rapport maandag in ontvangst in Den Haag.