Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wijzigingen in regelgeving WION per 1 augustus 2011

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 10 min
location_on [xx]km

DEN HAAG - Per 1 augustus 2011 is de regelgeving van de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse Netten (WION) gewijzigd, aldus de Rijksoverheid.

De wijzigingen hebben betrekking op de huis- en kolkaansluitingen, de veiligheidsgebieden en de verstrekking van kaartmateriaal aan agrariërs.

Zowel de wet, de algemene maatregel van bestuur (AMvB) als de ministeriële regeling zijn gewijzigd. De wetswijziging was al in 2010 door de Tweede- en de Eerste Kamer aangenomen.

Ook is de Dienst Regelingen, onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, aangewezen om uitvoering te geven aan de verstrekking van het gratis kaartmateriaal aan agrariërs.

Huisaansluitingen en kolkaansluitingen
Er is geen verplichting (meer) voor netbeheerders om gegevens over huisaansluitingen en kolkaansluitingen uit te wisselen. Op verzoek van de Eerste Kamer is de WION aangepast en vallen huisaansluitingen permanent niet langer onder het bereik van de WION.

Tot nu toe gold dat tot slechts 2016 (de eerste 8 jaar na inwerkingtreding wet) netbeheerders geen verplichting hadden om gegevens over huisaansluitingen uit te wisselen.

Een vrijstelling geldt ook voor de kolkaansluitingen. De kolkaansluitingen zorgen voor de afvoer van het hemelwater vanaf de straatputten via het riool. Aangezien deze putten zichtbaar zijn, kan ook zonder kaarten goed worden bepaald waar deze kolken lopen.

 Uiteraard kan een netbeheerder desgevraagd op vrijwillige basis gegevens leveren over huisaansluitingen of kolkaansluitingen.

Kaartmateriaal voor agrariërs
Agrariërs kunnen (gratis) kaarten krijgen van hun percelen waarop de ligging van netten is aangegeven via de Dienst Regelingen. Dit gaat als volgt: de Dienst Regelingen vraagt gebundeld voor agrariërs kaarten bij het Kadaster op waarop de ligging is aangegeven van de kabels en leidingen in hun grond.

Het Kadaster vraagt het kaartmateriaal bij de netbeheerders op en het gaat via dezelfde route terug en wordt vervolgens in het elektronische dossier van de agrariërs bij Dienst Regelingen geplaatst.

De kaarten worden gratis aan agrariërs beschikbaar gesteld. De maximale oppervlakte waarvoor het kaartmateriaal kan worden opgevraagd is 1500 meter x 1500 meter.

Er moet een groot aantal kaarten worden opgevraagd; hierdoor geldt geen termijn waarbinnen de netbeheerders de gegevens moeten aanleveren en kan ook rekening worden gehouden met de systemen in de keten (Kadaster en netbeheerders).

Er is momenteel een (andere) wetswijziging in voorbereiding, namelijk een vrijstelling voor agrariërs van de verplichting een graafmelding te doen voor ondiepe graafwerkzaamheden tot 50cm in eigen grond.

Desondanks kunnen agrariërs belang hebben bij het kosteloos verkrijgen van liggingsgegevens over netten in hun eigen grond.

Veiligheidsgebieden
Het wettelijke regime voor defensieterreinen is gewijzigd: een aantal defensieterreinen is onder het regime van de veiligheidsgebieden gebracht, zoals militaire luchtvaartterreinen en marinehavens. De overige defensieterreinen, zoals de oefenterreinen, vallen nu onder het reguliere regime van informatie-uitwisseling.

Indien een graafmelding of oriëntatieverzoek betrekking heeft op een veiligheidsgebied vraagt het Kadaster de liggingsgegevens op bij de beheerders, die een net in een veiligheidsgebied hebben liggen.

De ontvangen gegevens worden door het Kadaster gebundeld doorgestuurd naar de beheerder van het veiligheidsgebied. Tot nu toe was dit gedeelte met betrekking tot de informatie-uitwisseling bij veiligheidsgebieden niet geformaliseerd.

De beheerder van het veiligheidsgebied verstrekt vervolgens het kaartmateriaal aan degene die het oriëntatieverzoek of de graafmelding heeft gedaan, tenzij de veiligheid in het geding is.

Verder is bepaald dat beheerders van veiligheidsgebieden bij het Kadaster (wijzigingen in) de grenzen van hun veiligheidsgebieden opgeven, om zo het hierboven beschreven proces goed te laten verlopen.

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.