Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wijzigingen in regelgeving WION per 1 augustus 2011

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 10 min
location_on [xx]km

DEN HAAG - Per 1 augustus 2011 is de regelgeving van de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse Netten (WION) gewijzigd, aldus de Rijksoverheid.

De wijzigingen hebben betrekking op de huis- en kolkaansluitingen, de veiligheidsgebieden en de verstrekking van kaartmateriaal aan agrariërs.

Zowel de wet, de algemene maatregel van bestuur (AMvB) als de ministeriële regeling zijn gewijzigd. De wetswijziging was al in 2010 door de Tweede- en de Eerste Kamer aangenomen.

Ook is de Dienst Regelingen, onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, aangewezen om uitvoering te geven aan de verstrekking van het gratis kaartmateriaal aan agrariërs.

Huisaansluitingen en kolkaansluitingen
Er is geen verplichting (meer) voor netbeheerders om gegevens over huisaansluitingen en kolkaansluitingen uit te wisselen. Op verzoek van de Eerste Kamer is de WION aangepast en vallen huisaansluitingen permanent niet langer onder het bereik van de WION.

Tot nu toe gold dat tot slechts 2016 (de eerste 8 jaar na inwerkingtreding wet) netbeheerders geen verplichting hadden om gegevens over huisaansluitingen uit te wisselen.

Een vrijstelling geldt ook voor de kolkaansluitingen. De kolkaansluitingen zorgen voor de afvoer van het hemelwater vanaf de straatputten via het riool. Aangezien deze putten zichtbaar zijn, kan ook zonder kaarten goed worden bepaald waar deze kolken lopen.

 Uiteraard kan een netbeheerder desgevraagd op vrijwillige basis gegevens leveren over huisaansluitingen of kolkaansluitingen.

Kaartmateriaal voor agrariërs
Agrariërs kunnen (gratis) kaarten krijgen van hun percelen waarop de ligging van netten is aangegeven via de Dienst Regelingen. Dit gaat als volgt: de Dienst Regelingen vraagt gebundeld voor agrariërs kaarten bij het Kadaster op waarop de ligging is aangegeven van de kabels en leidingen in hun grond.

Het Kadaster vraagt het kaartmateriaal bij de netbeheerders op en het gaat via dezelfde route terug en wordt vervolgens in het elektronische dossier van de agrariërs bij Dienst Regelingen geplaatst.

De kaarten worden gratis aan agrariërs beschikbaar gesteld. De maximale oppervlakte waarvoor het kaartmateriaal kan worden opgevraagd is 1500 meter x 1500 meter.

Er moet een groot aantal kaarten worden opgevraagd; hierdoor geldt geen termijn waarbinnen de netbeheerders de gegevens moeten aanleveren en kan ook rekening worden gehouden met de systemen in de keten (Kadaster en netbeheerders).

Er is momenteel een (andere) wetswijziging in voorbereiding, namelijk een vrijstelling voor agrariërs van de verplichting een graafmelding te doen voor ondiepe graafwerkzaamheden tot 50cm in eigen grond.

Desondanks kunnen agrariërs belang hebben bij het kosteloos verkrijgen van liggingsgegevens over netten in hun eigen grond.

Veiligheidsgebieden
Het wettelijke regime voor defensieterreinen is gewijzigd: een aantal defensieterreinen is onder het regime van de veiligheidsgebieden gebracht, zoals militaire luchtvaartterreinen en marinehavens. De overige defensieterreinen, zoals de oefenterreinen, vallen nu onder het reguliere regime van informatie-uitwisseling.

Indien een graafmelding of oriëntatieverzoek betrekking heeft op een veiligheidsgebied vraagt het Kadaster de liggingsgegevens op bij de beheerders, die een net in een veiligheidsgebied hebben liggen.

De ontvangen gegevens worden door het Kadaster gebundeld doorgestuurd naar de beheerder van het veiligheidsgebied. Tot nu toe was dit gedeelte met betrekking tot de informatie-uitwisseling bij veiligheidsgebieden niet geformaliseerd.

De beheerder van het veiligheidsgebied verstrekt vervolgens het kaartmateriaal aan degene die het oriëntatieverzoek of de graafmelding heeft gedaan, tenzij de veiligheid in het geding is.

Verder is bepaald dat beheerders van veiligheidsgebieden bij het Kadaster (wijzigingen in) de grenzen van hun veiligheidsgebieden opgeven, om zo het hierboven beschreven proces goed te laten verlopen.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.