Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Overijssel start aanbesteding tram Zwolle-Kampen

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km

ZWOLLE - Geïnteresseerde vervoerders kunnen begin november een offerte uitbrengen voor het verzorgen van het toekomstige tramvervoer tussen Zwolle en Kampen, aldus de provincie Overijssel.

De Regiotram vervangt de trein, die tot eind 2012 Zwolle met Kampen verbindt. De komst van de tram zorgt ervoor dat reizigers niet alleen op de stations in Zwolle en Kampen kunnen opstappen, maar dat er ook haltes komen in Voorsterpoort, Stadshagen, Werkeren en Kampen-Oost.

Daarnaast verandert de halfuursdienst van de trein in een kwartiersdienst voor de tram. Hiermee worden de aanliggende woonwijken en bedrijventerreinen beter bereikbaar met het openbaar vervoer.

Planning
Gedeputeerde Staten van Overijssel starten de aanbesteding eind juli 2011. Parallel aan de aanbestedingsprocedure van de tram nemen Provinciale Staten op 26 oktober een definitief besluit over de financiering van de tram.

Naar verwachting kan de voorlopige gunning eind november dit jaar plaatsvinden. De levertijd van de trams, het ombouwen van het huidige spoor en het testen van het materieel nemen ongeveer 2,5 jaar in beslag. Dit betekent dat in principe in augustus 2014 de Regiotram Zwolle en Kampen opnieuw kan verbinden.

Aparte concessies voor bus en tram
Eind 2010 is de concessie IJsselmond (bus- en tramvervoer in delen van Overijssel en Flevoland) voor het eerst aanbesteed. De concessie is destijds niet vergund omdat de gevraagde financiële bijdragen in de offertes van de vervoerders ver boven het beschikbare budget uitkwamen.

Na een marktconsultatie hebben de provincies Overijssel en Flevoland en de gemeente Lelystad besloten de concessie IJsselmond op te splitsen in een busdeel en een tramdeel.

"Door de tram apart aan te besteden, kunnen we deze concessie verlengen naar 15 jaar in plaats van de 6 tot 8 jaar die voor de bussen van toepassing zijn", meldt gedeputeerde Gerrit Jan Kok, verantwoordelijk voor mobiliteit in Overijssel.

Daarnaast neemt de provincie de financiering van de tram voor haar rekening. "Vervoerders leasen het trammaterieel daardoor niet meer via een leasemaatschappij, maar via de provincie.

De financieringslasten voor de toekomstige vervoerder gaan hiermee omlaag en ze kunnen de kosten over meerdere jaren spreiden. Met deze aanpassingen in de aanbesteding maken we het voor vervoerders interessanter om met een mooi aanbod te komen.

Onze inwoners, ondernemers en bezoekers in de regio Zwolle - Kampen plukken daar straks de vruchten van." Het is de bedoeling om de huidige busconcessie van Connexxion, die in september eindigt, met ruim een jaar te verlengen.

Door de verlenging start de nieuwe busconcessie per december 2012. Hierdoor sluit het nieuwe busvervoer beter aan bij de komst van de Hanzelijn. De busconcessie IJsselmond bestaat uit het streekvervoer in het gebied Noordwest-Overijssel (Kampen, Genemuiden en Steenwijk), Oostelijk Flevoland en de Noordoostpolder en wordt door de provincies Overijssel en Flevoland gezamenlijk aanbesteed.

De Regiotram is een project binnen het programma Bereikbaarheid en Mobiliteit van het samenwerkingsverband Zwolle Kampen Netwerkstad. Kijk voor meer informatie over de Regiotram op regiotram.overijssel.nl.

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.