Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Doorpakken met werken aan veilige Zuiderdijk

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 9 min
location_on [xx]km

HEERHUGOWAARD - Het werk schuift op naar Hoorn. Onder andere door het weer en verontreiniging heeft het werk aan de dijk tussen Enkhuizen en Hoorn een achterstand opgelopen.

Wij hebben samen met de aannemer versnellingsmaatregelen genomen, waardoor die weer snel ingehaald worden. Hiermee willen we ook tegemoet komen aan het verlangen van de ondertekenaars van een petitie om de dijk ‘terug te geven' aan de gebruikers.

De rest van 2011 is de dijk van Hoorn tot Venhuizen het toneel van grootschalig grondverzet met kranen, dumpers en shovels. Het streven is om de dijk eind 2011 weer aan de wettelijke norm te laten voldoen.

Dan zijn de werkzaamheden nog niet af! Uiterlijk juni 2012 willen we we de laatste asfaltlaag aanbrengen op dijk en fietspad waarna iedereen weer kan genieten van een veilige dijk in een mooie omgeving, aldus Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.

Werken op meer plekken met meer mensen
Met deze versnellingsmaatregelen verwachten we het werk volgens de planning van 2007 af te kunnen ronden. Dat gebeurt door op meer plekken gelijktijdig aan het werk te gaan met meer mensen en meer machines.

Ook tijdens de bouwvak wordt doorgewerkt. Maar weersomstandigheden en verontreinigingen blijven risico's die het werk kunnen verstoren, we hopen op begrip daarvoor. We willen iedereen tijdig informeren over veranderingen in onze werkplanning.

Werk in Hoorn
Het werk dat tot nu toe vooral buiten Hoorn te zien was, schuift op naar Hoorn. Nabij het dierenasiel is de afgelopen weken een sleuf gegraven door de dijk, waar in de komende weken kabels en leidingen veilig door de waterkering worden gelegd.

In september gaan we ook hier  volop aan de slag met het verwijderen van de wegfundering, het aan de noordkant deels afgraven en aan de zuidkant verbreden en ophogen van de dijk.

De sloot langs de Willemsweg wordt verplaatst en met duikers aangesloten op de bestaande afwatering. Bij het tankstation komt een damwand. Nog dit jaar wordt een gedeelte van het fietspad op het dijktalud en de dijkweg aangebracht.

(Fiets-)omleidingen
Op de hele dijk tussen Venhuizen en Hoorn is het dit jaar vanwege het vele werk onmogelijk om te fietsen. Er is een veilige fietsomleiding ingesteld. Deze is met informatieborden aangegeven. We controleren en herstellen de borden wekelijks.

Overlast
De werkzaamheden leveren overlast op en dat is vervelend. We  proberen dat zo veel mogelijk te beperken door het zware verkeer langzaam te laten rijden, met veegwagens de modder te verwijderen en bij droog weer te sproeien tegen stof.

Bereikbaarheid Julianapark
Voor de bewoners van de Venenlaan is een provisorische overgang naar het Julianapark gemaakt over de dijk. Hierdoor kunnen ook de scouting en dierenasiel bereikt worden.

Vanaf augustus zal deze doorgang vanwege het vele werk regelmatig afgesloten moeten worden. Het Julianapark blijft via een doorgang via de Schelphoek bereikbaar voor hulpdiensten.

"Hoorn krijgt haar dijk terug"
Begin juli is via de nieuwssite Hoorngids.nl op dijkbijhoornopen.petities.nl een actie gestart onder de titel "Hoorn wil zijn dijk terug". Vrijwel gelijktijdig konden wij het werk aan de dijk direct ten oosten van Hoorn in volle omvang aanpakken.

Nu de werkzaamheden weer duidelijk zichtbaar zijn, hopen we de ondertekenaars, maar ook alle andere betrokkenen het vertrouwen te geven dat het werk zo snel mogelijk afgerond wordt.

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.