Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

"Zet de rem op de Blankenburgtunnel"

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 10 min
location_on [xx]km

ROTTERDAM - Natuurmonumenten maakt zich grote zorgen over de wijze waarop minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de besluitvorming over de Blankenburgtunnel (de mogelijke verbinding tussen de A20 en de A15) voorlegt aan de Tweede Kamer.

"Minister Schultz maakt enorme vaart met de besluitvorming rondom de tunnel. Wij maken ons grote zorgen dat haar dadendrang goed nadenken over de tunnel in de weg staat, aldus Natuurmonumenten.

Zo gaat zij bij het vaststellen van het tracé voor de Blankenburgtunnel wel erg lichtvaardig om met de richtlijnen van het Tracéwetsvoorstel", aldus Roline de Wilde, regiodirecteur Zuid-Holland en Zeeland Natuurmonumenten. Met een brief aan de fractiespecialisten I&M benadrukt Natuurmonumenten hun cruciale rol in dit proces en vraagt hen om de rem erop te zetten.

Blankenburgtunnel
De Blankenburgtunnel zal met een nieuwe driebaanssnelweg en torenhoge op- en afritten dwars door het zuidelijke Midden-Delfland van de A15 naar de A20 lopen en veroorzaakt daarmee forse schade aan landschap en natuur.

Het alternatief, de Oranjetunnel, zal acht kilometer westelijker lopen en is landschappelijk veel beter inpasbaar. Eind 2011 kiest minister Schultz tussen de twee opties: de Blankenburgtunnel of de Oranjetunnel. Op dit moment liggen er vijf mogelijke tracés, drie voor de Blankenburgtunnel en twee voor de Oranjetunnel.

Aanbevelingen Commissie Elverding
Naar aanleiding van de aanbevelingen van de Commissie Elverding is in 2008 de concept Tracéwet opgesteld. Deze wet, inmiddels al aangenomen door de Tweede Kamer, benadrukt het belang van een brede visie op infrastructurele projecten waarbij ook zaken als leefbaarheid, natuur, recreatie en landschap als gelijkwaardige doelen worden beschouwd.

De Eerste Kamer moet zich nog buigen over de Tracéwet. De Wilde: "We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat minister Schultz in haar besluit over welk tracé het moet worden, 'vergeet' een brede aanvliegroute te nemen waarmee ze in een latere fase van het proces vertraging kan voorkomen zoals de Tracéwet beoogt.

Gelukkig is de Tweede Kamer in deze fase nog in staat een rem te zetten op dit proces en de koers breder bij te sturen. Het gaat om meer dan alleen maar asfalt, ook de leefbaarheid van de omgeving is echt in het gedrang."

Totstandkoming Blankenburgtunnel is schijnvertoning
Tekenend voor het hele project is ook de wijze waarop de plannen voor de Blankenburgtunnel tot stand zijn gekomen. Zo zijn de plannen voor de nieuwe verbinding tussen de A20 en de A15 gemaakt zonder dat de relevante verkeerskundige cijfers beschikbaar waren.

De Wilde:" De plannen voor de nieuwe oeververbinding zijn beperkt gebleven tot de tracés voor de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel. Hoe kun je nu in deze economisch moeilijke tijd een miljardenproject ontwikkelen waarmee je de verkeersproblematiek rondom Rotterdam wilt aanpakken, zonder dat je de effecten van de aanleg van de Tweede Maasvlakte meeneemt?

Je moet op z'n minst wachten tot deze cijfers bekend zijn voordat je zulke ingrijpende plannen maakt met grote gevolgen voor leefbaarheid en natuur. Misschien zouden er met deze cijfers wel compleet andere opties voorliggen. Dat vind ik echt een schijnvertoning."

Participatieproces
In de aanloop naar de ontwikkeling van de vijf tracés heeft Rijkswaterstaat een participatieproces opgezet waarbij bewoners en belanghebbenden uitgenodigd werden mee te praten.

Natuurmonumenten heeft hier bewust niet aan deelgenomen, omdat bij voorbaat al duidelijk was dat er met een te beperkte blik gekeken zou worden naar de mogelijke tracés.

Een beeld dat bevestigd wordt door de verontwaardigde reacties van de deelnemers aan het participatieproces die hun bijdrage nergens terug zien komen. "Het is dus onduidelijk wat er met hun inbreng in het participatieproces is gedaan.

We hopen dat de Kamerleden zich goed laten voorlichten over het verloop van dit proces zodat alsnog de voors en tegens zorgvuldig worden afgewogen", aldus De Wilde.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.