Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Tweespalt in het veen door windmolens

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 6 min
location_on [xx]km

ASSEN (ANP) – De Veenkoloniën zijn maar een klein gebied in Nederland, maar moeten straks ruim 10 procent van de windenergie op land opbrengen.

Enkele coöperaties van boeren en een investeringsmaatschappij hebben er vergaande plannen voor de bouw van drie grote windmolenparken: in totaal 200 molens met een ashoogte van 100 tot 135 meter. Het verzet groeit.

Het gaat om een park van 350 tot 450 MW in de Drentse Monden (gemeente Borger-Odoorn), één van 120 tot 150 MW in de gemeente Aa en Hunze en één van 120 MW op de grens van Groningen en Drenthe langs de N33 (Assen-Veendam).

De plannen leiden tot onrust; veel bewoners zien zo’n groot aantal windmolens niet zitten. De Drentse gedeputeerde Rein Munniksma (PvdA) begrijpt de onrust. "De huidige plannen zijn meer dan een brug te ver", zegt hij. "We willen niet naast elk hunebed een windmolen."

Uit gegevens van de provincie blijkt dat ruim 9000 mensen straks niet bij, maar middenin een groot windmolenpark zullen wonen. Munniksma: "Dat is onaanvaardbaar."

Voor landbouwers zijn de windmolenparken een lucratieve bezigheid. Dat leidt tot spanningen. Op het provinciehuis van Drenthe kennen ze de verhalen inmiddels ook: de boer die in het voorbijgaan op zijn tractor zijn middelvinger opsteekt tegen een verklaard tegenstander, of de investeerder die op zondag niet meer naar de kerk durft omdat hij wordt uitgescholden.

Wel begrijpelijk, vindt Henk Bulder, bestuurslid van Platform Storm, één van de actiegroepen tegen de windmolenparken. "Al die plannen gaan over de ruggen van de bewoners."

"Misschien dat 100 boeren ervan profiteren. Die kunnen straks rentenieren. Ze stellen een stukje landbouwgrond beschikbaar en worden daar rijkelijk voor beloond. De rest is de klos." Bulder woont in de Drentse Monden.

Als de plannen daar doorgaan, staan in een straal van 5 kilometer 70 tot 100 windmolens, zegt hij. "Met een piekhoogte van 200 meter. Ons woon- en leefgenot gaat naar de knoppen."

De actiegroepen vrezen ook voor de gezondheid door de laagfrequente geluidsgolven die de wieken produceren. "Daar kun je echt ziek van worden." De provincie Drenthe vindt enkele kleinere parken met een totaal vermogen van 280 MW mooi genoeg.

Maar feitelijk staat de provincie buiten spel. De plannen voor de windmolenparken vallen onder de zogeheten rijkscoördinatieregeling van het ministerie van EL&I. Munniksma pleit daarom voor het Deense model: dat alle bewoners kunnen participeren in een windmolenpark.

"Een windmolen wordt er niet mooier van, maar het voelt wel anders. Groene energie is mooi, maar je moet het de mensen niet door de strot duwen."

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.