Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Ecorys en DHV analyseren effecten stadsuitbreiding Almere

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 7 min
location_on [xx]km

ALMERE - Ecorys en ingenieursbureau DHV brengen de effecten in kaart van de ambities van het Rijk en de Regio om Almere de komende 20 tot 30 jaar te verdubbelen.

Het gaat om effecten op het gebied van natuur, bereikbaarheid, sociaal economische infrastructuur en verstedelijking, waarbij wordt uitgegaan van 60.000 extra woningen.

De analyse wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en draagt bij aan de besluitvorming over de plannen in 2012. Verschillende varianten voor een IJmeerverbinding en de Hollandse Brug zijn onderdeel van de studie.

De verdubbeling van Almere zal onder andere moeten bijdragen aan het versterken van de internationale concurrentiekracht van de Noordelijke Randstad. In 2009 heeft het Kabinet een besluit genomen over een aantal grote projecten in de Noordelijke Randstad.

Het Rijk-regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer (RRAAM) maakt hiervan deel uit. Hierin is bepaald dat er 60.000 nieuwe woningen in Almere worden gebouwd, om in de regionale woningvraag op de lange termijn te kunnen voorzien.

In het programma worden planalternatieven vergeleken. Dit levert inzichten op waar de bouw het best kan plaatsvinden, welke maatregelen op het gebied van infrastructuur nodig zijn en welke natuurmaatregelen wenselijk zijn. Ecorys en DHV zetten de effecten van de voorliggende alternatieven en varianten op een rij, onder meer in de vorm van een maatschappelijke kostenbaten-analyse (MKBA) en een milieueffectrapportage (MER).

De komst van 60.000 nieuwe woningen en de aanleg van nieuwe infrastructuur, bijvoorbeeld een metrolijn of een nieuwe weg, zal vanzelfsprekend gevolgen hebben voor de bereikbaarheid in de regio en van de stad. Ook de natuurlijke ruimte (land en water) in de regio zal effecten ondervinden, niet alleen door de toename van het aantal mensen, maar ook door de keuze waar de woningen zullen komen.

De MKBA en MER zijn bedoeld om deze effecten voor de verschillende alternatieven in kaart te brengen en zo de alternatieven te kunnen vergelijken. Het IJmeer is een Natura2000-beschermd gebied, waardoor de milieueffecten van groot belang zijn.

Ecorys is in Nederland toonaangevend als het gaat om (maatschappelijke) kostenbaten-analyses en heeft veel ervaring met het uitvoeren hiervan binnen onder meer transport, vastgoed en stedelijke ontwikkeling.

DHV is zeer ervaren in het uitvoeren van milieueffectrapportages rond ruimtelijke inrichtingsprojecten en locatiekeuzes. De gecombineerde expertise en ervaring van beide bureaus maakten de combinatie tot de beste partner voor de geïntegreerde effectanalyse rond het RRAAM-project.

© Nationale Bouwgids

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.