Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Atsma ziet waterschappen zich bewijzen

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km

DEN HAAG (ANP) – Aan het weer kun je niets veranderen. Maar de gevolgen die de combinatie van harde wind, hoogwater en veel regenval in het hoge noorden heeft, geven voor staatssecretaris Joop Atsma (Waterveiligheid) aan dat de vele inspecties van de dijken nut hebben en hard nodig zijn.

Hij vindt dat de waterschappen zich dezer dagen bewijzen. Atsma trok vrijdag de laarzen aan en nam de situatie op in Friesland en Groningen waar in Woltersum, Wittewierum en delen van Ten Boer en Ten Post mensen zijn geëvacueerd. "Het is buitengewoon ernstig en serieus", aldus de bewindsman.

De oproep van de burgemeesters om rekening te houden met het ergste, was er niet voor niets, vindt Atsma die alle betrokken diensten goed zag samenwerken en er weinig commentaar op hoorde. "De afwegingen geschieden vooral lokaal en dat moeten we zo laten."

Hij wijst erop dat het Rijk verantwoordelijk is voor de dijken bij zee en bij de grote rivieren, de provincies en waterschappen gaan over de regionale waterkeringen. "Wij zetten de komende tijd vanwege de waterveiligheid wel in op een grotere spuicapaciteit in de Afsluitdijk. Bij het Lauwersmeer was goed te zien hoe snel spuien kan werken."

Vrijdagavond constateerde Atsma dat "de maatregelen en het systeem tot nu toe gelukkig goed hebben gewerkt. De situatie is nog wel kritiek, maar stabiel." Politiek staan de waterschappen ter discussie, maar niet bij Atsma. Hij vindt dat telkens weer blijkt dat de waterschappen voldoende bestaansrecht hebben en dat ze dat nu ook bewijzen.

"Dit voorjaar was het heel lang heel droog. En nu dit. Extreem weer is vaak een combinatie van factoren en dat heb je niet in de hand. Maar dit laat zien dat we wel veel aankunnen. Het bevestigt opnieuw dat Nederland niet zonder waterschappen kan."

"Het is heel bijzonder dat het Nederlandse watersysteem zo fijnmazig is dat we dit kunnen regelen. De waterschappen zorgen er echt voor dat iedereen droge voeten houdt, ook als gebieden in verschillende provincies liggen. En gelukkig lukt het meestal", aldus Atsma.

De in het Noorden oplaaiende discussie over de noodzaak van een extra gemaal, noteert hij niet op een wensenlijstje dat hij de komende tijd gaat afwerken. "Die discussie speelt al jaren, maar moet echt in de provincies worden gevoerd. Die zijn verantwoordelijk."

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.