Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wederopbouw Haiti gaat moeizaam

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km

ROTTERDAM (ANP) - Twee jaar na de allesverwoestende aardbeving op Haïti verloopt de hulp aan het land nog steeds moeizaam en stroperig.

Ruim een half miljoen mensen wonen nog steeds in tenten en van de toegezegde miljarden is nog niet eens de helft overgemaakt. Tot die bittere conclusie komt Oxfam Novib in het rapport ’Haiti, the slow Road to Reconstruction, Two Years after the Earthquake’ over de situatie in het land dat 12 januari 2010 werd getroffen door de aardbeving.

Om die reden vraagt de hulporganisatie aan zowel de autoriteiten in het land als de zogeheten donorlanden om de wederopbouw te versnellen. "De mensen hebben vooral behoefte aan een inkomen", licht Oxfam Novib-directeur Farah Karimi toe.

"Er is behoefte aan werk en inkomen, zodat de mensen weer hun eigen leven kunnen opbouwen. Daarom moet de overheid bedrijvigheid en landbouw stimuleren, want dat betekent arbeidsplaatsen."

Dat er nog zo veel mensen in een tent of onder een dekzeil leven, vindt zij veel te veel. In het begin waren dat er 800.000 tot 1 miljoen, maar de overheid heeft zelf nog maar 64.000 mensen geherhuisvest. De rest heeft door hulporganisaties nieuw onderdak gevonden. Karimi vindt de Haïtiaanse overheid weinig doortastend.

De donorlanden hebben 4,6 miljard dollar toegezegd, maar er is nog maar 46 procent uitgekeerd, weet Oxfam Novib: "De capaciteit van de overheid om de wederopbouw effectief te kunnen aanpakken, moet dringend worden versterkt, vooral nu het mandaat van de internationale Interim Haïti Recovery Commission afloopt."

Het is juist deze commissie, onder leiding van oud-president van de Verenigde Staten Bill Clinton, die de gang er nu nog een beetje inhoudt. Maar Karimi wil niet weten wat er gebeurt als het mandaat van deze commissie niet wordt verlengd.

Lichtpuntje is wel dat 5 miljoen kubieke meter puin, de helft van al het puin dat de aardbeving veroorzaakte, is opgeruimd. "Dat is enorm veel voor een gebied als dit, meer dan bij vergelijkbare crises", zegt Karimi. Ook is 430 kilometer aan wegen hersteld of aangelegd.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.