Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

"Schadeclaim Hedwigepolder dreigt"

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km

AMSTERDAM (Novum) - Vlaanderen dreigt Nederland met een schadeclaim van 785 miljoen euro vanwege het besluit de Hedwigepolder toch niet te ontpolderen. 

Dat meldt RTL Nieuws vrijdagavond op basis van een vertrouwelijke nota van de Vlaamse overheid.

Nederland had met Vlaanderen afgesproken de Hedwigepolder in Zeeuws-Vlaanderen onder water te zetten en er een natuurgebied van te maken, om het het uitdiepen van de Westerschelde te compenseren.

Door het uitbaggeren kunnen grotere zeeschepen Antwerpen bereiken. Medio vorig jaar besloot Nederland echter definitief de Hedwigepolder niet onder water te zetten. Staatssecretaris van Landbouw Henk Bleker (CDA) wil andere polders in Zeeland te ontpolderen, maar Vlaanderen is het daar niet mee eens.

Het schenden van de afspraken zou Vlaanderen volgens de notitie tussen de 250 tot 785 miljoen euro kosten. Die schade ontstaat onder meer doordat de Belgen voor miljoenen een dijk moeten aanpassen en doordat baggerwerkzaamheden vertraging oplopen.

Voelen
Bart Martens van de Vlaamse sociaaldemocratische partij sp.a stelt dat als er 'geen enkele redelijkheid blijkt bij het Nederlandse kabinet' om de oorspronkelijke afspraken na te komen er geen andere keuze rest dan de rekening naar Nederland te sturen.

Annick de Ridder van de Open Vlaamse Liberalen en Democraten zegt dat er maar één mogelijkheid overblijft als Nederland de hakken in het zand blijft zetten: wie niet horen wil, moet voelen.

Uitleg
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven meldt vrijdagavond uitleg te willen van staatssecretaris Bleker en minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) over de mogelijke claim.

Naast de claim kan het alternatieve plan van Bleker om de Hedwigepolder niet te ontpolderen Nederland volgens D66 ook nog eens 250 miljoen euro kosten. "Bij elkaar opgeteld minimaal een half miljard euro, zonder een eventuele boete uit Brussel mee te rekenen."

Van Veldhoven noemt de bedragen schokkend. "Deze cijfers tonen aan hoe duur prestigebeleid is. Dit jaar moeten we waarschijnlijk vijf miljard euro extra bezuinigen en dan spoelt Bleker een half miljard euro weg door de Westerschelde. Dat is toch niet serieus te nemen."

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.