Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Ring Utrecht stap verder

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 7 min
location_on [xx]km

UTRECHT - Rijk en regio hebben met elkaar overeenstemming bereikt welke kansrijke varianten van de planstudie Ring Utrecht verder worden bestudeerd.

Partijen werken nauw samen aan een trechterproces om te komen tot een voorkeursvariant voor de wegverbreding van de Ring A27/A12 en opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). De eerste trechterstap is nu afgerond. Met deze informele tussenstap is een groot aantal niet-kansrijke varianten afgevallen.

Besluitvorming Planstudie Ring A27/A12
Voor de A27/A12 is besloten om de hoofdvariant Splitsen en een nieuwe variant uit te werken. Splitsen gaat uit van een bypass voor het verkeer op de A27 ten zuiden van knooppunt Lunetten naar de A28 ten oosten van knooppunt Rijnsweerd en vice versa.

Tussen deze knooppunten betekent dit 6 of 7 rijstroken in beide rijrichtingen. Uit het onderzoek is tevens gebleken dat een combinatie van een aantal kansrijke elementen uit verschillende hoofdvarianten mogelijk is. Deze nieuwe hoofdvariant heet Selecteren en wordt de komende periode nader uitgewerkt.

Besluitvorming Planstudie Ring Noordelijke Randweg Utrecht (NRU)
Voor de NRU geldt een voorkeur van 2x2 rijstroken en rijsnelheid van maximaal 80km/u. Varianten die uitgaan van uitbreiding van het aantal rijstroken en verhoging van de maximumsnelheid naar 100 km/u vallen af bij verder onderzoek naar verbetering van de verkeersafwikkeling op de NRU langs Overvecht.

Tot dit besluit komen de bestuurders op basis van de gezamenlijke conclusies van vakspecialisten, omwonenden en belanghebbenden. De uitkomsten van beide onderzoeken zijn opgenomen in een tweetal trechterdocumenten die zijn voorgelegd aan de gezamenlijke bestuurders: gemeente Utrecht, provincie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht (BRU) en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M).

Vervolgproces
In de volgende fase worden de overgebleven hoofdvarianten voor de NRU en de A27/A12 verder onderzocht. Hierbij wordt gekeken naar de concrete uitvoering van de weg, aansluitingen, knooppunten en ongelijkvloerse kruisingen.

Het gaat hierbij niet alleen om verbetering van de bereikbaarheid maar ook om de omgevingskwaliteit van de op te waarderen wegen. Zowel bij de NRU als de A27/A12 worden belanghebbenden actief betrokken in de vorm van inpassingsateliers en meedenkbijeenkomsten.

Halverwege dit jaar moet er een advies liggen voor een tweede trechterstap van de A27/A12 en de NRU. De laatste trechterstap, waarna één voorkeursvariant overblijft, is eind 2012 voorzien. Deze voorkeursvariant wordt tot op detailniveau uitgewerkt tot een (Ontwerp-)Tracebesluit voor de Ring A27/A12 en een (Ontwerp-)Bestemmingsplan voor de Noordelijke Randweg Utrecht.

© Nationale Bouwgids

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 8:46)

Wegen grotendeels weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

26 juni '25 ( 8:30)

Afbouw NAVO-top in volle gang, enkele wegen gaan later open

De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden. Mogelijk gaat de rijbaan de stad in, richting Scheveningen, in de loop van de ochtend al wel open.

25 juni '25 (15:37)

Storing bij Schiphol houdt aan tot in de avond, probleem Gouda verholpen

De treinproblemen door een seinstoring bij Schiphol zijn woensdagmiddag nog niet opgelost en ProRail heeft ook de oorzaak nog niet achterhaald. In een nieuwe prognose verwacht de spoorbeheerder tot ongeveer 18.45 uur nodig te hebben. De kapotte bovenleiding bij Gouda is gerepareerd, waardoor er woensdagmiddag weer intercity's langs kunnen.

25 juni '25 (14:41)

Tientallen activisten weggevoerd na poging A12 te blokkeren

De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten worden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht.

25 juni '25 (12:40)

Treinstoring bij Schiphol duurt naar verwachting tot circa 13:45 uur

De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

25 juni '25 ( 8:59)

Spoor Schiphol opnieuw in de problemen, nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

25 juni '25 ( 8:55)

Wegen rond Den Haag blijven opnieuw rustig

Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

25 juni '25 ( 8:36)

Problemen op spoor bij Gouda duren tot in de ochtend

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam is nog zeker tot woensdagochtend 08.45 uur ontregeld. Door een kapotte bovenleiding tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden er veel minder treinen, meldt de NS. ProRail moet bij station Gouda Goverwelle de bovenleiding over een lengte van 200 meter vervangen.