Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Ring Utrecht stap verder

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 7 min
location_on [xx]km

UTRECHT - Rijk en regio hebben met elkaar overeenstemming bereikt welke kansrijke varianten van de planstudie Ring Utrecht verder worden bestudeerd.

Partijen werken nauw samen aan een trechterproces om te komen tot een voorkeursvariant voor de wegverbreding van de Ring A27/A12 en opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). De eerste trechterstap is nu afgerond. Met deze informele tussenstap is een groot aantal niet-kansrijke varianten afgevallen.

Besluitvorming Planstudie Ring A27/A12
Voor de A27/A12 is besloten om de hoofdvariant Splitsen en een nieuwe variant uit te werken. Splitsen gaat uit van een bypass voor het verkeer op de A27 ten zuiden van knooppunt Lunetten naar de A28 ten oosten van knooppunt Rijnsweerd en vice versa.

Tussen deze knooppunten betekent dit 6 of 7 rijstroken in beide rijrichtingen. Uit het onderzoek is tevens gebleken dat een combinatie van een aantal kansrijke elementen uit verschillende hoofdvarianten mogelijk is. Deze nieuwe hoofdvariant heet Selecteren en wordt de komende periode nader uitgewerkt.

Besluitvorming Planstudie Ring Noordelijke Randweg Utrecht (NRU)
Voor de NRU geldt een voorkeur van 2x2 rijstroken en rijsnelheid van maximaal 80km/u. Varianten die uitgaan van uitbreiding van het aantal rijstroken en verhoging van de maximumsnelheid naar 100 km/u vallen af bij verder onderzoek naar verbetering van de verkeersafwikkeling op de NRU langs Overvecht.

Tot dit besluit komen de bestuurders op basis van de gezamenlijke conclusies van vakspecialisten, omwonenden en belanghebbenden. De uitkomsten van beide onderzoeken zijn opgenomen in een tweetal trechterdocumenten die zijn voorgelegd aan de gezamenlijke bestuurders: gemeente Utrecht, provincie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht (BRU) en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M).

Vervolgproces
In de volgende fase worden de overgebleven hoofdvarianten voor de NRU en de A27/A12 verder onderzocht. Hierbij wordt gekeken naar de concrete uitvoering van de weg, aansluitingen, knooppunten en ongelijkvloerse kruisingen.

Het gaat hierbij niet alleen om verbetering van de bereikbaarheid maar ook om de omgevingskwaliteit van de op te waarderen wegen. Zowel bij de NRU als de A27/A12 worden belanghebbenden actief betrokken in de vorm van inpassingsateliers en meedenkbijeenkomsten.

Halverwege dit jaar moet er een advies liggen voor een tweede trechterstap van de A27/A12 en de NRU. De laatste trechterstap, waarna één voorkeursvariant overblijft, is eind 2012 voorzien. Deze voorkeursvariant wordt tot op detailniveau uitgewerkt tot een (Ontwerp-)Tracebesluit voor de Ring A27/A12 en een (Ontwerp-)Bestemmingsplan voor de Noordelijke Randweg Utrecht.

© Nationale Bouwgids

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.