Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Plan voor vispassage in Afsluitdijk

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 3 min
location_on [xx]km

DEN HAAG (Novum) - De Afsluitdijk moet beter passeerbaar worden voor trekvissen.

Dat vinden vier partijen, die maandag een plan presenteren voor een vijf tot tien kilometer lange 'vismigratierivier' langs en door de dijk bij Kornwerderzand.

De passage moet een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel van de slechte visstand in het IJsselmeer. Door de passage, een initiatief van de Waddenvereniging, Sportvisserij Nederland, Stichting Verantwoord Beheer IJsselmeer en de Vereniging van Vaste Vistuigvissers Noord, moeten vissen via een geleidelijke overgang van zoet naar zout en andersom heen en weer trekken tussen de Waddenzee en het IJsselmeer.

De passage is zo ontworpen dat er geen druppel zout water in het IJsselmeer terechtkomt. De Afsluitdijk betekende bij zijn aanleg in 1932 weliswaar meer veiligheid en een economische impuls, maar was volgens de partijen ook een ecologische ramp.

Trekvissen die voor hun voortplanting migreren tussen zoet en zout water stuiten sindsdien op de dijk. Daardoor gaat het al jaren slecht met trekvissen als aal, zalm, zeeforel, bot, zeeprik en spiering.

De partijen spreken van een 'baanbrekend' plan dat uniek is in de wereld. De gemeenten en provincies zouden het enthousiast hebben ontvangen en hun steun in het vervolgtraject hebben toegezegd.

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.