Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Coalitie wil aangepaste Blankenburgtunnel

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km

DEN HAAG (Novum) - De gedoogcoalitie van VVD, CDA en PVV is bereid om zich achter de aanleg van de Blankenburgtunnel te scharen, maar eist wel dat de plannen worden aangepast.

Dat bleek donderdagmiddag tijdens een overleg met minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD).

Zo eist Sander de Rouwe (CDA) dat de tunnel langer volledig onder de grond komt te liggen en niet deels verdiept, zodat de bovenliggende natuur niet wordt aangetast en de bewoners daarvan geen hinder ondervinden.

De tunnel wordt hierdoor ongeveer zeshonderd meter langer. Dat kost tachtig miljoen euro. Léon de Jong (PVV) eist dat de tunnel tolvrij wordt gemaakt voor personenvervoer.

De aanleg van de Blankenburgtunnel zoals het kabinet wil, is omstreden, omdat hij door een natuurgebied loopt. CDA en PVV wijzen erop dat de tunnel niettemin veel goedkoper is dan het alternatief: de Oranjetunnel.

In tijden van economische crisis is het daarom niet verantwoord om voor de Oranjetunnel te kiezen, stellen De Rouwe en De Jong.

Dat vindt ook Charlie Aptroot (VVD). Hij wees er op dat de Oranjetunnel minstens zeshonderd miljoen euro duurder is. Daarnaast is de Blankenburgtunnel beter voor de afhandeling van het verkeer.

Niettemin stelde ook Aptroot een aantal eisen. Zo wilde hij in navolging van het CDA weten of de tunnel niet helemaal ondergronds kan worden aangelegd en vroeg hij of de tol niet achterwege kan blijven.

Ook wil de VVD'er dat Vlaardingen een aansluiting krijgt op de route. Dan kan het verkeer van de bedrijfsterreinen rechtstreeks naar de snelweg. De oppositiepartij SP is voorstander van de Oranjetunnel, evenals de PvdA, CU, D66 en PvdD. GroenLinks wil helemaal geen tunnel. Ineke van Gent (GL) bestrijdt dat de tunnel nodig is. Het verkeer op de bestaande wegen kan worden ontlast door een spitsheffing en betere benutting van de Betuweroute, denkt zij.

De tunnel moet de A15 en de A20 bij Rotterdam verbinden. Hij gaat tussen Maassluis en Vlaardingen onder de Nieuwe Waterweg door en komt bij Rozenburg weer naar boven.

De Oranjetunnel zou ten westen van Maassluis moeten verrijzen. De aanleg van de Blankenburgtunnel kost 1,2 miljard euro. Schultz wil driehonderd miljoen euro daarvan financieren uit tolopbrengsten.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.