Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS-topman wil weer samen met Prorail

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km

UTRECHT (Novum) - NS-topman Bert Meerstadt wil dat de NS weer samengaat met Prorail om de problemen op het spoor beter aan te kunnen pakken. Hij wil kijken of de splitsing, die in 1995 werd doorgevoerd, ongedaan kan worden gemaakt. Dat schrijft Meerstadt in een brief aan alle politieke partijen, bevestigt een woordvoerder van de NS tegen Radio 1 na berichtgeving hierover in de Volkskrant.

De strikte scheiding die er nu is belemmert volgens Meerstadt de aanpak van de vele problemen, zoals de chaos tijdens winterweer of bij het verhelpen van technische storingen. "De rigoureuze knip tussen NS en Prorail heeft nog steeds negatieve gevolgen voor de reiziger; dit moet zeker worden hersteld", vindt Meerstadt.

"We gaan kijken of de splitsing destijds een goed besluit is geweest en wat in de huidige situatie het beste is", licht de woordvoerder toe. De zegsvrouw wil niet vooruitlopen op eventuele uitkomsten. "Het moet voor de reiziger anders en beter."

Voor Prorail heeft het samengaan van de twee bedrijven geen prioriteit. "Het doorvoeren van grote structuurwijzigingen staat niet boven aan onze agenda", aldus de spoorbeheerder in een reactie. "Het kan ertoe leiden dat organisaties vooral met zichzelf bezig zijn, terwijl er juist tempo moet worden gemaakt met het doorvoeren van verbeteringen waar de reiziger echt van profiteert." Het bedrijf zegt echter wel open te staan voor 'alles suggesties die leiden tot een beter product voor de reiziger'.

Binnen de spoorsector en de politiek wordt al langer gepleit voor een samengaan van Prorail en NS, maar nooit eerder sprak een topman zich openlijk uit tegen de splitsing. Ook FNV Spoor wil al jaren dat de twee spoorbedrijven weer bij elkaar worden gebracht. "Er moet weer één baas op het spoor komen zodat er snel ingegrepen kan worden bij verstoringen en gewerkt kan worden aan een gezamenlijke visie van de spoorsector op openbaar vervoer waar reizigers weer blij van worden", zegt vakbondsbestuurder Roel Berghuis.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.