Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

IJmeerverbinding op lange baan

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 6 min
location_on [xx]km

ALMERE (Novum) - Er komt voorlopig geen IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere. Eerst moeten in Almere ongeveer 25 duizend woningen zijn gebouwd ten opzichte van 2010, voordat wordt gekeken naar een nieuwe verbinding. Dat staat in de toekomstplannen voor het gebied Amsterdam-Almere-Markermeer, die minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) donderdag heeft gepresenteerd.

Als die woningen zijn verrezen, komt er een 'vervolgonderzoek naar verdere infrastructuurmaatregelen voor de ontsluiting van Almere Pampus'. "In dat vervolgonderzoek worden meerdere alternatieven voor de ontsluiting meegenomen, met en zonder IJmeerverbinding."

Het is de bedoeling dat de komende jaren in totaal zestigduizend nieuwe woningen worden bijgebouwd. Almere stelde daarbij tot dusver een goede bereikbaarheid als harde voorwaarde voor de nieuwbouw.

De IJmeerverbinding is een terugkerend thema in Den Haag. Tijdens het vierde kabinet-Balkenende werd in 2009 besloten om pas in 2012 een besluit te nemen over de IJmeerverbinding. Toenmalig minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) zei destijds dat een verbinding 'echt nog te duur' was.

Eind vorig jaar werd duidelijk dat de aanleg van een metro over het IJmeer naar Almere fors goedkoper is geworden. Een brug zou nu 1,9 miljard kosten, tegenover 4,55 in 2009. Een tunnelvariant kwam uit op 2,3 miljard euro, tegen de ruim vijf miljard euro die in 2009 was geraamd.

Niettemin wordt het besluit nu opnieuw vooruitgeschoven. In de ontwerprijksstructuurvisie wordt bewust gekozen voor een andere manier van gebiedsontwikkeling, stelt Schultz in een toelichting. Er is niet langer sprake van een blauwdruk, maar van een 'adaptieve aanpak'. De vraag naar woningen, bedrijfslocaties en mobiliteit bepaalt de ontwikkeling en het tempo.

Met deze aanpak is het mogelijk om rekening te houden met onzekerheden en verschillende toekomstscenario's. Het is niet nodig om nu al definitieve keuzes te maken voor de lange termijn. De IJmeerverbinding met een 'hoogstedelijke ontwikkeling' van Almere is daarbij de 'stip op de horizon'. Schultz noemt dit een voorbeeld voor gebiedsontwikkeling voor de toekomst.

Ondertussen worden wel al verschillende maatregelen genomen om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Er wordt ongeveer vier miljard euro geïnvesteerd in de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Ook gaat er 1,4 miljard euro naar het spoor tussen de nationale luchthaven en Almere.

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.