Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Herinrichting Amsterdamseweg van start: Veiligheid voor fietser verbetert sterk, meer ruimte voor groen

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Op vrijdag 11 oktober starten de werkzaamheden voor de rioolvervanging en herinrichting van de Amsterdamse weg. De herinrichting houdt onder andere in dat aan beide kanten van de Amsterdamseweg een vrijliggend fietspad komt. Voor fietsers is dat een aanzienlijke verbetering die past bij het streven van de gemeente om bij drukke doorgaande wegen, vrijliggende fietspaden aan te leggen. Verder krijgt de Amsterdamse weg nieuwe bestrating, stiller asfalt, nieuwe lichtmasten, nieuwe troittoirs, extra bomen en natuurlijk een nieuw riool. In het plan, dat in overleg met wijkplatform, wijkvereniging en belanghebbenden tot stand kwam, is rekening gehouden met plekken voor laden en lossen en met een goede oversteekbaarheid van de weg. Het plan kent ook een nadeel: van de ongeveer 1100 parkeerplaatsen in het hele gebied, komen er 20 te vervallen.

Wethouder mobiliteit, Martijn Leisink is blij dat de werkzaamheden van start gaan: “ Het werd echt tijd. Deze weg verwerkt vijftienduizend voertuigen per dag en bovendien is een belangrijke entree voor de stad. Zo’n weg mag wel wat meer uitstraling hebben. Door deze herinrichting gaan zowel de veiligheid als de uitstraling met sprongen vooruit. Ik ben ook erg tevreden met het voorbereidingstraject waarin we in nauw in overleg met de wijkvereniging Burgemeesterswijk, het wijkplatform Arnhem-West, de Fietsersbond, het Arnhems Platform voor Chronisch Zieken en Gehandicapten en een groot aantal bewoners en ondernemers tot zo’n mooi en afgewogen plan zijn gekomen.”

Werkzaamheden
De aannemer start met het werk op de kruising Amsterdamsenweg/Bovenbrugstraat. Eén rijstrook, alleen stad uit, blijft tijdens de werkzaamheden beschikbaar voor het verkeer. Verkeer dat de stad in wil, wordt bij de Schelmseweg via de Apeldoornseweg en de Sonsbeekweg omgeleid met borden. De aanliggende wijken, de supermarkten en Amsterdamse Hoek blijven steeds bereikbaar, ook vanuit noordelijke richting. Met vrijwel alle ondernemers is vooraf een gesprek geweest over de uitvoering van het werk. Deze gesprekken zijn ook gebruikt om het op detail nog aan te passen aan de wensen van de ondernemers. De grote lijn van het plan verandert hierdoor verder niet. Omwonenden zijn inmiddels geïnformeerd over de fasering van de werkzaamheden en de gevolgen voor bereikbaarheid, parkeren, plaatsen van vuilcontainers en dergelijke. De werkzaamheden duren waarschijnlijk tot en met april 2014.

Verkeersbesluit
De herinrichting past binnen de kaders die de gemeenteraad eerder heeft vastgesteld. Voor het aanwijzen van verplicht fietspad met verkeersborden, wordt een verkeersbesluit genomen. Het voornemen daartoe is vandaag gepubliceerd.

Invloed van bewoners
Het plan dat samen met wijkplatform, wijkvereniging en belanghebbenden is gemaakt, is tijdens een bewonersavond aan de wijk voorgelegd. De meeste bezoekers waren tevreden met hoofdlijnen van het ontwerp. Enkele reacties gaven aanleiding om de plannen op sommige punten aan te passen. De meeste knelpunten zijn naar tevredenheid opgelost. De nog openstaande punten kunnen tijdens of zelfs na de werkzaamheden nog worden opgelost. In overleg met bewoners zal wethouder Leisink zoeken naar mogelijkheden om de parkeerdruk in de buurt van de Amsterdamsenhoek te verlagen. Dat staat echter los van deze herinrichting.

 

© Nationale Bouwgids

 

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.