Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ProRail en BAM leggen eerste deel nieuwe spoorbrug over de Amstel

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Vandaag is een cruciaal moment in de spoorverdubbeling tussen station Amsterdam Zuid en station Duivendrecht: ProRail en BAM leggen het eerste deel van de nieuwe spoorbrug over de Amstel. Op ruim negen meter boven de Amstel wordt 730 kuub beton gestort. De uiteindelijk 235 meter lange betonnen spoorbrug maakt deel uit van het project OVSAAL, niet alleen een belangrijke capaciteitsuitbreiding van het spoortraject tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad, maar ook van levensbelang voor een goede bereikbaarheid van Schiphol. 

Passen en meten
De nieuwe spoorbrug bestaat in totaal uit vijf overspanningen, waarvan twee hoofdoverspanningen. Die steunen in het midden van de Amstel op een groot middensteunpunt. Het brugdek heeft een hoogte van 4 meter en is 12 meter breed. Ten behoeve van het dek is een flinke hulpconstructie gemaakt om het beton te kunnen storten. Een kwestie van goed passen en meten gezien de zeer beperkte ruimte tussen de snelweg A10, de metro en het bestaande spoor. De betonstort van de hoofdoverspanning is het fundament van de spoorbrug. Zodra het betonwerk gereed is volgt de aanleg van het nieuwe spoor, naar verwachting in maart 2015.

OVSAAL
Het project OVSAAL behelst onder meer een uitbreiding van station Amsterdam RAI en een verdubbeling van het spoor over acht kilometer. Zo kan het spoornet blijven voldoen aan de groeiende vraag naar vervoerscapaciteit op het traject Schiphol - Lelystad. ProRail realiseert het spoorprogramma in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Doel: meer treinreizigers in de noordelijke Randstad op tijd op hun bestemming brengen en een betrouwbaar spoor van en naar Schiphol.

De Alliantie Amstelspoor
Door ProRail en BAM is de Alliantie Amstelspoor gevormd, die als gedelegeerd opdrachtgever optreedt en het ontwerp en het omgevingsmanagement verzorgt. De Alliantie bestaat uit een aantal bedrijven van Koninklijke BAM Groep nv, waaronder BAM Civiel, BAM Rail, BAM Wegen en BAM Infratechniek.

© Nationale Bouwgids

 

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 8:46)

Wegen grotendeels weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

26 juni '25 ( 8:30)

Afbouw NAVO-top in volle gang, enkele wegen gaan later open

De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden. Mogelijk gaat de rijbaan de stad in, richting Scheveningen, in de loop van de ochtend al wel open.

25 juni '25 (15:37)

Storing bij Schiphol houdt aan tot in de avond, probleem Gouda verholpen

De treinproblemen door een seinstoring bij Schiphol zijn woensdagmiddag nog niet opgelost en ProRail heeft ook de oorzaak nog niet achterhaald. In een nieuwe prognose verwacht de spoorbeheerder tot ongeveer 18.45 uur nodig te hebben. De kapotte bovenleiding bij Gouda is gerepareerd, waardoor er woensdagmiddag weer intercity's langs kunnen.

25 juni '25 (14:41)

Tientallen activisten weggevoerd na poging A12 te blokkeren

De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten worden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht.

25 juni '25 (12:40)

Treinstoring bij Schiphol duurt naar verwachting tot circa 13:45 uur

De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

25 juni '25 ( 8:59)

Spoor Schiphol opnieuw in de problemen, nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

25 juni '25 ( 8:55)

Wegen rond Den Haag blijven opnieuw rustig

Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

25 juni '25 ( 8:36)

Problemen op spoor bij Gouda duren tot in de ochtend

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam is nog zeker tot woensdagochtend 08.45 uur ontregeld. Door een kapotte bovenleiding tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden er veel minder treinen, meldt de NS. ProRail moet bij station Gouda Goverwelle de bovenleiding over een lengte van 200 meter vervangen.