Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Twentekanalen verdiept; 900 vrachtwagens van de weg

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De Twentekanalen worden verdiept waardoor ze geschikt worden voor grotere binnenvaartschepen en meer goederentransport. Tegelijkertijd gaat het logistieke bedrijfsleven in Twente veel meer goederen over het kanaal in plaats van over de weg te vervoeren. Vanaf 2015 worden er met de verschuiving van transport naar het water per dag 350 vrachtwagens van de weg gehaald. Na de verdieping van de Twentekanalen zal dit aantal verder afnemen en gaan er dagelijks 900 vrachtwagens van de weg.  

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag met de provincie Overijssel, Regio Twente en het bedrijfsleven verenigd in Port of Twente de afspraken bezegeld over de verdieping en het gebruik van de Twentekanalen. De minister is blij met de afspraken met de regio, provincie en het bedrijfsleven. “Dit is een slimme deal in vele opzichten. We slaan drie vliegen in één klap. De afspraken betekenen een impuls voor de bereikbaarheid, we stimuleren de economie en we zorgen voor schonere lucht door meer over het water te vervoeren. Het is een mooi voorbeeld van onze mobiliteitsaanpak waarbij we investeren in uitbreiding van infrastructuur en tegelijkertijd de bestaande wegen en vaarwegen beter benutten.”

De Twentekanalen worden steeds belangrijker voor het internationale goederentransport vanaf de Rotterdamse haven. Als gevolg van de aanleg van Maasvlakte 2 zal de binnenvaartoverslag in de regio Twente de komende jaren flink groeien. Met de verdieping van de Twentekanalen kan de regio zich verder versterken als belangrijk logistiek knooppunt tussen Nederland en Noord-Oost Europa. De verruiming van de Twentekanalen zorgt er voor dat bedrijven in Twente bereikbaar worden voor schepen met een vaardiepte tot 2,80. De verdieping van de Twentekanalen kost 76 miljoen euro.

“We zijn erg blij met het besluit van de minister over de verdieping van het Twentekanaal. Dit is van groot belang voor de economie en de werkgelegenheid in de regio”, aldus Gerrit Jan Kok, gedeputeerde verkeer en vervoer van Overijssel en Jan Bron, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente. “Dankzij een intensieve lobby van de provincie Overijssel en Regio Twente hebben we het Rijk, ondanks alle bezuinigingen, kunnen overtuigen van het belang om een aantal grote infrastructuur knelpunten in de regio aan te pakken en daar geld voor beschikbaar te stellen. Behalve de Twentekanalen zijn dat de N18 die in Twente een autoweg wordt met vier rijstroken , de verbreding van de A1 tussen Deventer en Azelo en delen van de N35 die de komende jaren verbreed wordt tot vier rijstroken. Al met al een groot succes voor de regio.”

Minister Schultz van Haegen gaf ook het officiële startsein voor de aanleg van de laad- en loskade bij bedrijventerrein XL Businesspark Twente in Almelo. De totale kosten voor deze kade bedragen negen miljoen euro, waarvan de helft wordt betaald door het Rijk. Op deze locatie wordt, naast de Container Terminal Twente Hengelo (CTH), een tweede Twentse containerhaven ontwikkeld.

Het logistieke bedrijfsleven verenigd in Port of Twente ondertekende een intentieverklaring voor het  gebruik van de Twentekanalen. In totaal 31 bedrijven gaan hun goederen van de weg naar de binnenvaart verplaatsen. De afspraak is gemaakt in het kader van het programma Beter Benutten, waarbij rijk, regio’s en het bedrijfsleven samenwerken om met innovatieve maatregelen de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren.
Mark van Onna van Port of Twente is zeer positief over de aanpak van de Twentekanalen. “Met deze maatregelen verstevigt Twente haar positie als belangrijke partner in het achterland van de haven van Rotterdam. De regio ligt op een van de belangrijkste Europese vervoerscorridors en is een logistieke schakel tussen Rotterdam en het Europese achterland. Daar komt bij dat Twente nog ruimte heeft voor groei en watergebonden bedrijfslocaties."

© Nationale Bouwgids

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.