Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Minister Schultz: nauwere samenwerking Nederlandse zeehavens

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft vandaag in Amsterdam gepleit voor nauwere samenwerking tussen de Nederlandse zeehavens. Ze wil daartoe met de zeehavens en het bedrijfsleven volgend voorjaar een gezamenlijk werkprogramma opstellen. “Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de Nederlandse havens ook in de toekomst de concurrentie aankunnen en ruimte behouden voor nieuwe ontwikkelingen? Ik vind het belangrijk dat we dat niet los van elkaar doen”, aldus Schultz bij het Havengildediner in Amsterdam.

Goede uitgangspositie
De Nederlandse zeehavens hebben volgens de minister een goede uitgangspositie. De haveninfrastructuur is de beste ter wereld. Met de Betuweroute en Maasvlakte 2 is daarin de afgelopen jaren fors geïnvesteerd. Ook de komende jaren worden de achterlandverbindingen verbeterd en worden bijvoorbeeld de sluizen bij IJmuiden en Terneuzen vervangen. Ondanks de economische tegenwind groeide de Amsterdamse haven met 5,4%. Schultz: “De kernvraag is hoe we die goede uitgangspositie behouden en verder kunnen uitbouwen. Ik stel een concreet actieprogramma voor, waarin we samen prioriteiten stellen voor de komende twee jaar. Doel is de havens individueel en collectief sterker te maken en de problemen waar havens tegenaan lopen aan te pakken. Er is gezamenlijke actie nodig om de toekomst veilig te stellen.”

Gezonde toekomst
Schultz gaat de individuele havenvisies naast elkaar leggen en kijken op welke punten beter kan worden samengewerkt en waar het ministerie bij kan helpen. “Mijn boodschap is steeds dat er nog voldoende kansen liggen voor een gezonde toekomst. Maar om die te benutten is er wel creativiteit nodig en samenwerking.” Ook de arbeidsmarkt zou in het gezamenlijke werkprogramma aan bod moeten komen. “Er zijn duizenden vacatures in de havens. Maar er is ook een groot arbeidspotentieel in het omliggende stedelijke gebied, ook in Amsterdam. Hoe kunnen we dat beter op elkaar laten aansluiten?” Minister Schultz pleit daarnaast voor meer waardetoevoeging in de havens. Niet alleen het doorvoeren van producten is van belang, Nederland kan ook veel geld verdienen met het opwaarderen van producten. “Wellicht zijn er nog veel nieuwe mogelijkheden voor financiële dienstverlening. Op de Zuidas zit veel financiële expertise. Wellicht kan die beter worden verknoopt met de haven.”

Zeesluis
Schultz benadrukte hard te werken aan het besluit over een nieuwe zeesluis bij IJmuiden. “De bedoeling is dat ik hier in februari een besluit over kan nemen. Daarna kunnen we het traject beginnen met de markt over de keuze wie de sluis straks mag gaan bouwen, maar zeker ook wat dat dan moet gaan kosten. Als het allemaal loopt zoals het moet lopen, kunnen we hopelijk medio 2015 met de bouw beginnen.”

© Nationale Bouwgids

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.