Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Schultz zet zandtransport in beweging voor verbreding A1/A6

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag de eerste vrachtwagen met zand op pad gestuurd voor de wegverbreding van de A1 en A6 tussen Diemen en Almere. De wegen worden over een lengte van 23 km verbreed met meerdere rijstroken. Er worden in totaal 60 nieuwe kunstwerken gebouwd, waaronder een tweede Hollandse brug, een flyover en een aquaduct van 65 meter breed bij de Vecht; het breedste aquaduct van Europa.

Het project A1/A6 is na de start van de werkzaamheden aan de A10 oost/A1 Diemen het tweede deelproject van de weguitbreiding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) dat van start gaat. Dit grootste wegenproject van de laatste jaren heeft tot doel de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de regio rond Amsterdam te vergroten. Met het project is in totaal 910 miljoen euro gemoeid. Volgens planning is het project in 2020 gereed.

Minister Schultz van Haegen: “De Noordelijke Randstad is het kloppende hart van onze economie en verdient een goede wegverbinding voor automobilisten en het goederentransport. Met de uitbreiding van de wegen houden we de regio economisch gezond. Tegelijkertijd benutten we de kans om de leefomgeving te verbeteren in een regio waar bijna een vijfde van de Nederlandse bevolking woont. Zo verleggen we de A1 bij Muiden waarmee de snelweg uit de achtertuin van de inwoners verdwijnt. Ik ben er trots op dat we met deze grote operatie de doorstroming verbeteren en ervoor zorgen dat mensen er prettig kunnen wonen en werken.”

De A1 en A6 tussen knooppunt Diemen en de nieuwe aansluiting Almere Havendreef wordt de komende jaren verbreed met extra rijstroken. Zo krijgt het verkeer op de A1 én de A6 tot aan de Hollandse Brug de beschikking over 2x5 rijstroken. De A6 krijgt vanaf de Hollandse Brug tot Almere Havendreef 2x2 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2x3 rijstroken voor lokaal verkeer. Op het gehele traject A1/A6 komt een wisselbaan van twee rijstroken. De uitbreiding van de A1/A6 voorziet verder in een verbindingsboog van de A9 naar de A1 in knooppunt Diemen met een nieuwe brug over het Amsterdam Rijnkanaal en het aquaduct bij de Vecht. Daarnaast komt er een nieuwe spoorbrug ter hoogte van Muiderberg, wordt het knooppunt Muiderberg aangepast en de Hollandse Brug uitgebreid tot 2x4 rijstroken. Tussen Almere Stad-West en Almere Haven komt een nieuwe aansluiting: Almere Havendreef.

Een belangrijke doelstelling van het project is het verbeteren van de leefbaarheid. Een flinke investering zorgt voor een goede inpassing van de weginfrastructuur in het landschap en extra geluidsmaatregelen. De A1 wordt ter hoogte van Muiden 300 meter verlegd in zuidelijke richting. De ruimte die ontstaat door de verlegging van de A1 wordt ingericht met nieuwe natuur. Ook komen er nieuwe en verhoogde geluidsschermen, stiller asfalt en lokale onderdoorgangen. De minister wees er op dat het om een omvangrijke bouwoperatie gaat. Voor de wegverbreding wordt er de komende periode alleen al negen miljoen kuub zand aangebracht.

Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere
Het project A1/A6 Diemen – Almere Havendreef maakt onderdeel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de snelwegen A9, A10, A1 en de A6. Extra rijstroken zorgen ervoor dat het verkeer beter doorrijdt en reistijden betrouwbaarder worden. Tegelijkertijd verbetert Rijkswaterstaat de leefbaarheid langs de snelwegen met onder meer nieuwe en hogere geluidsschermen.
Met het gehele project op de verbinding Schiphol-Amsterdam, Almere is 4,7 miljard euro gemoeid.

© Nationale Bouwgids

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.