Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Kamp houdt vast aan splitsen Delta en Eneco

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
DEN HAAG (ANP) - De energiebedrijven Eneco en Delta moeten splitsen. Ondanks kritische oppositiepartijen in de Tweede Kamer en protesten van werknemers van Eneco en Delta, houdt minister Henk Kamp (Economische Zaken) vast aan de sinds 2008 geldende wet waardoor energiebedrijven moeten worden opgesplitst.

Kamp gaat in gesprek met de twee bedrijven over bijvoorbeeld de gevolgen van splitsing voor de werkgelegenheid. En over de toekomst van kerncentrale Borssele die voor 70 procent eigendom is van Delta. ,,We gaan geen gekke dingen doen met de kerncentrale’’, aldus Kamp die benadrukte dat de centrale niet buiten het kabinet om kan worden verkocht. Een baangarantie kan de minister de bezorgde werknemers van Eneco en Delta niet geven.

De bewindsman wil dat de netwerken in overheidshanden blijven zodat die onder alle omstandigheden voor energie kunnen zorgen en niet worden meegesleept in commerciële risico’s van productie- en leveringsbedrijven. ,,Daar is de splitsingswet voor bedoeld en dat vind ik nog steeds zinvol'', aldus de minister woensdag in de Tweede Kamer.

Eneco en Delta zijn nog de enige Nederlandse bedrijven die stroom opwekken en leveren, en die daarnaast beschikken over hun eigen kabels. Dat willen ze zo houden, omdat ze vrezen dat ze zonder netwerkbedrijf worden opgeslokt door een buitenlandse grootmacht. De bedrijven vinden dat de netten via andere wetten al goed worden beschermd tegen bijvoorbeeld overnames.

VVD en PvdA, goed voor een Kamermeerderheid, steunen Kamp. Oppositiepartijen SP, CDA, PVV, GroenLinks, ChristenUnie en 50PLUS willen geen gedwongen opsplitsing en vinden dat Delta en Eneco pas hoeven te splitsen als ook energiebedrijven in andere Europese landen dat moeten. Nu moeten ze concurreren met bedrijven die niet splitsen.

Kamp waarschuwde de oppositie dat splitsing niet wordt tegenhouden door in de Eerste Kamer, waar PvdA en VVD geen meerderheid hebben, de gemoderniseerde stroomwet weg te stemmen. Want dan geldt de huidige wet gewoon nog. Volgens Kamp was dat niet bedoeld als dreigement. ,,Het is misschien niet prettig om te horen, maar het is wel de waarheid.''

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.