Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Hogere kosten energietransitie zorgen voor waarschuwing vanuit branchevereniging

Door Fleur Zomer
schedule 4 min
location_on [xx]km
european central bank voorkant ingang
De energietransitie dreigt een stuk duurder te worden door de huidige hoge rente. Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE), die de Europese Centrale Bank (ECB) oproept om de rente voor duurzame energie-investeringen te verlagen.

"Door de rente specifiek voor investeringen in duurzame energie te verlagen kan de ECB de economie structureel minder kwetsbaar maken voor dure fossiele energie en klimaatverandering", zei voorzitter Olof van der Gaag van de NVDE.

De hoge rente raakt de duurzame energiesector volgens de NVDE veel harder dan de fossiele sector, vanwege de relatief hoge investeringskosten. In opdracht van de vereniging berekende adviesbureau Berenschot de impact van stijgende rentes voor acht belangrijke schone technieken, zoals energie-infrastructuur, zonne- en windenergie, geothermie en warmtepompen. Volgens die berekeningen stijgen de kapitaalkosten voor deze technieken door de hogere rente tot 2030 met 17 miljard euro en tot 2050 met 163 miljard euro.

Duurzaamheidskorting

Een mogelijke oplossing is volgens de NVDE het invoeren van een duurzaamheidskorting, ofwel een 'groene' rente. De ECB zou die kunnen toepassen voor duurzame-energieprojecten. Elk procentpunt renteverlaging levert daarbij een besparing op van 6 miljard euro tot 2030 en van 55 miljard euro tot 2050.

De afgelopen jaren gaf de ECB banken de mogelijkheid om tegen aantrekkelijke rentes financiering aan te trekken op voorwaarde dat ze hun leningen aan bedrijven en huishoudens op peil houden. Deze mogelijkheid wordt momenteel afgebouwd. Het zou volgens de NVDE verstandig zijn om dit middel in te zetten om de energietransitie te ondersteunen.

Ondersteunt doel ECB

Banken kunnen dan de 'groene' rentekorting die zij bij de ECB krijgen doorgeven voor duurzame energie-investeringen. Deze oplossing versnelt niet alleen de energietransitie, maar ondersteunt ook het doel van de ECB om de prijsstabiliteit te bewaren doordat de economie minder kwetsbaar wordt voor toekomstige prijsschokken van fossiele brandstoffen.

Door: ANP

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.