Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Niet méér asfalt maar asfalt slimmer gebruiken

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
'Informatie uitwisseling tussen wegbeheerders is de sleutel tot succes. Er zijn rijkswegen, provinciale wegen en gemeentelijke wegen. Deze hebben invloed op elkaar. Gebeurt er op een snelweg een incident en ontstaat er file, dan raken eerst de provinciale wegen verstopt en vervolgens ook de gemeentelijke wegen. Als je het samen goed monitort en de juiste adviezen geeft aan de weggebruiker, weet je al heel wat opstoppingen te voorkomen', zegt Johan Leferink, programmamanager SLIM op weg van de provincie Gelderland.

Niet meer asfalt
'Je kunt ook niet oneindig extra asfalt blijven aanleggen', legt Marcel van Westing, projectleider SLIM Verkeersmanagement van Rijkswaterstaat uit. 'Vooral in steden is de ruimte beperkt, en asfalt kost geld en kan ten koste gaan van natuur. Veel slimmer is het om te zorgen dat het bestaande wegennetwerk efficiënter benut wordt. SLIM op weg is onderdeel van het programma Beter Benutten. Hierin gaat het om het verzamelen van verkeersdata, het doorgeven van de verkregen informatie, het aansturen van het verkeer en de afstemming met elkaar. Hierbij werken we samen met de provincie en de gemeenten Arnhem en Nijmegen.'

Minder verkeer op hetzelfde moment
Behalve het goed managen van de verkeersstromen, proberen wegbeheerders te zorgen dat het verkeer zich spreidt over de dag en er minder kilometers gemaakt worden. Dit doen ze samen met de belangrijkste gebruikers, zoals bedrijven en evenementenorganisaties, door het promoten van filemijden en thuis werken. Bij filemijden gaan mensen op een andere tijd of met een ander vervoermiddel reizen. In een pilot in de stadsregio Arnhem-Nijmegen zorgden 20.500 mensen samen voor 6.500 spitsmijdingen per dag. Na de proef ging 60% ermee door. Voor het bedrijfsleven wordt er nu een mobiliteitsmakelaar aangesteld, die met werkgevers gaat meedenken over bereikbaarheid voor hun personeel.

Cijfers
In cijfers uitgedrukt zorgen de maatregelen in combinatie met verbeteringen aan de weg in de regio Arnhem-Nijmegen voor 27% minder files. Landelijk is door de Beter Benut-aanpak tussen 2012 en 2015 19% winst geboekt. Gelderland doet het dus goed: de combinatie van beide maatregelen werkt.

Protocollen voor ongevallen
In de hele provincie wordt er actief ingezet op heldere protocollen voor alle wegbeheerders. Wanneer er een incident plaatsvindt, ontstaat al snel file. Protocollen helpen het leed te verzachten: daarin is vastgelegd dat wegbeheerders zo snel mogelijk gebruik maken van digitale informatieborden boven en langs de weg, en welke omleidingsroutes er gecommuniceerd worden naar de weggebruiker. Ook zijn er afspraken wanneer er een snelheidsadvies naar bijvoorbeeld 80 kilometer per uur komt, zodat het verkeer kan blijven doorrijden. De verkeerscentrale in Wolfheze is hiervoor dag en nacht bemenst. De verkeersleiders daar analyseren de verkeersgegevens continu en sturen waar nodig het verkeer bij.

Meetdata naar verkeersapps
Meetdata uit systemen in en aan de weg (Intelligente Transport Systemen) zorgen ervoor dat innovatieve verkeersapps -zoals bijvoorbeeld TomTom- de weggebruiker een actueel reisadvies kunnen geven. Ook zorgt het delen van data voor het slimmer plannen van regionale wegwerkzaamheden 'Het is natuurlijk niet handig om nabijgelegen provinciale en rijkswegen op hetzelfde moment op de schop te doen', zegt Leferink.

Samenwerken naast open data
Marcel van Westing van Rijkswaterstaat vult aan: 'Naast open data, dat ons inzicht geeft in wat er op de weg gebeurt, is er echter een extra, alles bepalend, ingrediënt nodig: regelmatig overleg. Je moet weten wat je aan elkaar hebt. Samenwerking is cruciaal om de doorstroming en de bereikbaarheid van de regio óók op lange termijn goed te regelen. Dit is gebleken uit de pilots van de afgelopen 2 jaar. Vandaar dat er een regieteam in het leven is geroepen. Dit team, waarin alle regionale wegbeheerders zijn vertegenwoordigd, maakt met elkaar plannen over hoe je bijvoorbeeld een groot evenement zoals de Giro in goede banen leidt. Hierdoor blijft de overlast voor de weggebruiker beperkt.'

Toekomst
En hoe gaan beide heren zelf over 20 jaar naar hun werk? Leferink: 'Met de zelfrijdende, elektrische auto.' Van Westing: 'In een zelfsturende deelauto.'

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.