Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Niet méér asfalt maar asfalt slimmer gebruiken

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
'Informatie uitwisseling tussen wegbeheerders is de sleutel tot succes. Er zijn rijkswegen, provinciale wegen en gemeentelijke wegen. Deze hebben invloed op elkaar. Gebeurt er op een snelweg een incident en ontstaat er file, dan raken eerst de provinciale wegen verstopt en vervolgens ook de gemeentelijke wegen. Als je het samen goed monitort en de juiste adviezen geeft aan de weggebruiker, weet je al heel wat opstoppingen te voorkomen', zegt Johan Leferink, programmamanager SLIM op weg van de provincie Gelderland.

Niet meer asfalt
'Je kunt ook niet oneindig extra asfalt blijven aanleggen', legt Marcel van Westing, projectleider SLIM Verkeersmanagement van Rijkswaterstaat uit. 'Vooral in steden is de ruimte beperkt, en asfalt kost geld en kan ten koste gaan van natuur. Veel slimmer is het om te zorgen dat het bestaande wegennetwerk efficiënter benut wordt. SLIM op weg is onderdeel van het programma Beter Benutten. Hierin gaat het om het verzamelen van verkeersdata, het doorgeven van de verkregen informatie, het aansturen van het verkeer en de afstemming met elkaar. Hierbij werken we samen met de provincie en de gemeenten Arnhem en Nijmegen.'

Minder verkeer op hetzelfde moment
Behalve het goed managen van de verkeersstromen, proberen wegbeheerders te zorgen dat het verkeer zich spreidt over de dag en er minder kilometers gemaakt worden. Dit doen ze samen met de belangrijkste gebruikers, zoals bedrijven en evenementenorganisaties, door het promoten van filemijden en thuis werken. Bij filemijden gaan mensen op een andere tijd of met een ander vervoermiddel reizen. In een pilot in de stadsregio Arnhem-Nijmegen zorgden 20.500 mensen samen voor 6.500 spitsmijdingen per dag. Na de proef ging 60% ermee door. Voor het bedrijfsleven wordt er nu een mobiliteitsmakelaar aangesteld, die met werkgevers gaat meedenken over bereikbaarheid voor hun personeel.

Cijfers
In cijfers uitgedrukt zorgen de maatregelen in combinatie met verbeteringen aan de weg in de regio Arnhem-Nijmegen voor 27% minder files. Landelijk is door de Beter Benut-aanpak tussen 2012 en 2015 19% winst geboekt. Gelderland doet het dus goed: de combinatie van beide maatregelen werkt.

Protocollen voor ongevallen
In de hele provincie wordt er actief ingezet op heldere protocollen voor alle wegbeheerders. Wanneer er een incident plaatsvindt, ontstaat al snel file. Protocollen helpen het leed te verzachten: daarin is vastgelegd dat wegbeheerders zo snel mogelijk gebruik maken van digitale informatieborden boven en langs de weg, en welke omleidingsroutes er gecommuniceerd worden naar de weggebruiker. Ook zijn er afspraken wanneer er een snelheidsadvies naar bijvoorbeeld 80 kilometer per uur komt, zodat het verkeer kan blijven doorrijden. De verkeerscentrale in Wolfheze is hiervoor dag en nacht bemenst. De verkeersleiders daar analyseren de verkeersgegevens continu en sturen waar nodig het verkeer bij.

Meetdata naar verkeersapps
Meetdata uit systemen in en aan de weg (Intelligente Transport Systemen) zorgen ervoor dat innovatieve verkeersapps -zoals bijvoorbeeld TomTom- de weggebruiker een actueel reisadvies kunnen geven. Ook zorgt het delen van data voor het slimmer plannen van regionale wegwerkzaamheden 'Het is natuurlijk niet handig om nabijgelegen provinciale en rijkswegen op hetzelfde moment op de schop te doen', zegt Leferink.

Samenwerken naast open data
Marcel van Westing van Rijkswaterstaat vult aan: 'Naast open data, dat ons inzicht geeft in wat er op de weg gebeurt, is er echter een extra, alles bepalend, ingrediënt nodig: regelmatig overleg. Je moet weten wat je aan elkaar hebt. Samenwerking is cruciaal om de doorstroming en de bereikbaarheid van de regio óók op lange termijn goed te regelen. Dit is gebleken uit de pilots van de afgelopen 2 jaar. Vandaar dat er een regieteam in het leven is geroepen. Dit team, waarin alle regionale wegbeheerders zijn vertegenwoordigd, maakt met elkaar plannen over hoe je bijvoorbeeld een groot evenement zoals de Giro in goede banen leidt. Hierdoor blijft de overlast voor de weggebruiker beperkt.'

Toekomst
En hoe gaan beide heren zelf over 20 jaar naar hun werk? Leferink: 'Met de zelfrijdende, elektrische auto.' Van Westing: 'In een zelfsturende deelauto.'

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 8:46)

Wegen grotendeels weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

26 juni '25 ( 8:30)

Afbouw NAVO-top in volle gang, enkele wegen gaan later open

De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden. Mogelijk gaat de rijbaan de stad in, richting Scheveningen, in de loop van de ochtend al wel open.

25 juni '25 (15:37)

Storing bij Schiphol houdt aan tot in de avond, probleem Gouda verholpen

De treinproblemen door een seinstoring bij Schiphol zijn woensdagmiddag nog niet opgelost en ProRail heeft ook de oorzaak nog niet achterhaald. In een nieuwe prognose verwacht de spoorbeheerder tot ongeveer 18.45 uur nodig te hebben. De kapotte bovenleiding bij Gouda is gerepareerd, waardoor er woensdagmiddag weer intercity's langs kunnen.

25 juni '25 (14:41)

Tientallen activisten weggevoerd na poging A12 te blokkeren

De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten worden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht.

25 juni '25 (12:40)

Treinstoring bij Schiphol duurt naar verwachting tot circa 13:45 uur

De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

25 juni '25 ( 8:59)

Spoor Schiphol opnieuw in de problemen, nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

25 juni '25 ( 8:55)

Wegen rond Den Haag blijven opnieuw rustig

Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

25 juni '25 ( 8:36)

Problemen op spoor bij Gouda duren tot in de ochtend

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam is nog zeker tot woensdagochtend 08.45 uur ontregeld. Door een kapotte bovenleiding tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden er veel minder treinen, meldt de NS. ProRail moet bij station Gouda Goverwelle de bovenleiding over een lengte van 200 meter vervangen.