Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt
Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

De Maaslijn is een spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond. Dieseltreinen vervoeren dagelijks zo'n 22.000 reizigers over enkel spoor. Elektrificatie van de lijn en het aanleggen van dubbel spoor had eigenlijk al jaren geleden af moeten zijn, maar het project raakte vertraagd en de kosten liepen op tot naar schatting 358 miljoen euro.

Dat is 12 miljoen meer dan volgens een vorige raming. Provincie en Rijk betalen daar beide de helft van. Limburg vindt dat het Rijk alle extra kosten zou moeten betalen en wil dat de Maaslijn wordt aangemerkt als zogenoemd rijksproject, waardoor de provincie niet voor nog meer onverwachte kosten komt te staan. Dat is tot nu toe nog niet gelukt, tot ergernis van Limburgse politici.

Veelbesproken thema

De laatste maanden was de bereikbaarheid van verschillende regio's zowel in de provinciale als in de landelijke politiek een veelbesproken thema. In de Tweede Kamer werd deze herfst nog een motie ingediend door de SP, waarin de regering werd opgeroepen om aan de Limburgse wens te voldoen. Het voorstel kon niet op een meerderheid rekenen. Onder meer de VVD, D66, CDA, ChristenUnie en Pieter Omtzigt stemden tegen.

De VVD zal ook na de verkiezingen niet gaan pleiten voor het overnemen van alle extra kosten, zegt Kamerlid Fahid Minhas. Hij vindt het "goed als er in de formatie over gesproken gaat worden", zodat het Rijk misschien wel iets meer voor Limburg kan doen. Maar een volledige dekking wordt het sowieso niet, als het aan de VVD ligt. "We moeten het schaarse belastinggeld op een slimme manier inzetten."

Kosten opvangen

GroenLinks-PvdA is juist stellig vóór het opvangen van de extra kosten. De PvdA pleit daar ook al langer voor, zegt Kamerlid Habtamu de Hoop. Hij wijst erop dat het na de verkiezingen snel geregeld kan worden, als de nieuwe Kamer over de begroting voor infrastructuur stemt. "We hoeven dus niet te wachten op een nieuw kabinet."

Nieuw Sociaal Contract, de partij van Omtzigt en ook een mogelijke winnaar van de verkiezingen, neemt nog geen stelling in. De partij vindt "mobiliteit in de regio heel belangrijk", aldus een woordvoerder. Maar een concreet standpunt over de bekostiging heeft de partij niet. Omtzigt stemde eerder dus wel tegen de SP-motie.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.