Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Vijf marktpartijen melden zich voor aanbesteding realisatie A16 Rotterdam

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Vijf marktpartijen hebben zich aangemeld als kandidaat-opdrachtnemer in de aanbesteding voor de aanleg van de A16 Rotterdam. Alle partijen voldoen aan de selectiecriteria en kunnen zich nu voorbereiden op de zogenoemde 'Eerste fase Dialoog'.

Gegadigden
Eind november 2016 is het project A16 Rotterdam gestart met de aanbesteding van een DBFM-contract. Deze aanbesteding begon met de selectiefase; de fase waarin geïnteresseerde marktpartijen zich aanmelden. Het projectteam van de A16 Rotterdam beoordeelt vervolgens of de partijen voldoen aan de selectiecriteria op het gebied van projectmanagement, technisch management en financiën. Vijf gegadigden hebben op 12 januari 2017 laten weten de A16 Rotterdam graag te willen realiseren:

  • De nieuwe zestien (BAM, Boskalis, VolkerWessel)
  • Connect Rotterdam (Sacyr)
  • Ballast Nedam, Macquarie, Strabag
  • De groene boog (Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel, TBI)
  • Noord Plus (Heijmans, Fluor, Hochtief)

Al deze partijen zijn positief door de beoordeling gekomen, tot blijdschap van contractmanager Stefan van der Voorn: 'Er is nationaal en internationaal dus veel belangstelling om deze mooie en tegelijkertijd ook complexe klus op te pakken. Daar zijn we als projectteam echt heel gelukkig mee. We kijken er dan ook zeer naar uit met deze partijen in gesprek te gaan.'

Eerste fase Dialoog
Dat gesprek vindt om te beginnen plaats tijdens de Eerste fase Dialoog. In deze fase wordt aan de kandidaat-opdrachtnemers gevraagd passende maatregelen te bedenken voor twee risico's en een kans. Die risico's gaan over ontevreden bestuurlijke stakeholders; hoe voorkom je dat? En het afgeven van een omgevingsvergunning voor de realisatie van de tunnel door de gemeente Lansingerland. De uit te werken kans is gericht op een goede samenwerking tussen opdrachtnemer (een van de gegadigden) en opdrachtgever (Rijkswaterstaat), in lijn met de nieuwe Marktvisie van Rijkswaterstaat.

Tweede fase Dialoog
De drie partijen die het beste presteren in de Eerste fase Dialoog, worden uitgenodigd voor de Tweede fase Dialoog. Daarna volgen nog de aanbestedingsstappen 'Inschrijving' en 'Afronding' waarbij met een consortium het DBFM-contract wordt getekend. Naar verwachting worden medio mei/juni 2018 die handtekeningen gezet, zodat begin 2019 de realisatie van start kan gaan.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.