Vijf marktpartijen melden zich voor aanbesteding realisatie A16 Rotterdam
Gegadigden
Eind november 2016 is het project A16 Rotterdam gestart met de aanbesteding van een DBFM-contract. Deze aanbesteding begon met de selectiefase; de fase waarin geïnteresseerde marktpartijen zich aanmelden. Het projectteam van de A16 Rotterdam beoordeelt vervolgens of de partijen voldoen aan de selectiecriteria op het gebied van projectmanagement, technisch management en financiën. Vijf gegadigden hebben op 12 januari 2017 laten weten de A16 Rotterdam graag te willen realiseren:
- De nieuwe zestien (BAM, Boskalis, VolkerWessel)
- Connect Rotterdam (Sacyr)
- Ballast Nedam, Macquarie, Strabag
- De groene boog (Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel, TBI)
- Noord Plus (Heijmans, Fluor, Hochtief)
Al deze partijen zijn positief door de beoordeling gekomen, tot blijdschap van contractmanager Stefan van der Voorn: 'Er is nationaal en internationaal dus veel belangstelling om deze mooie en tegelijkertijd ook complexe klus op te pakken. Daar zijn we als projectteam echt heel gelukkig mee. We kijken er dan ook zeer naar uit met deze partijen in gesprek te gaan.'
Eerste fase Dialoog
Dat gesprek vindt om te beginnen plaats tijdens de Eerste fase Dialoog. In deze fase wordt aan de kandidaat-opdrachtnemers gevraagd passende maatregelen te bedenken voor twee risico's en een kans. Die risico's gaan over ontevreden bestuurlijke stakeholders; hoe voorkom je dat? En het afgeven van een omgevingsvergunning voor de realisatie van de tunnel door de gemeente Lansingerland. De uit te werken kans is gericht op een goede samenwerking tussen opdrachtnemer (een van de gegadigden) en opdrachtgever (Rijkswaterstaat), in lijn met de nieuwe Marktvisie van Rijkswaterstaat.
Tweede fase Dialoog
De drie partijen die het beste presteren in de Eerste fase Dialoog, worden uitgenodigd voor de Tweede fase Dialoog. Daarna volgen nog de aanbestedingsstappen 'Inschrijving' en 'Afronding' waarbij met een consortium het DBFM-contract wordt getekend. Naar verwachting worden medio mei/juni 2018 die handtekeningen gezet, zodat begin 2019 de realisatie van start kan gaan.