Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Minister start verdieping Nieuwe Waterweg

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 12 min
location_on [xx]km
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en Ronald Paul (COO Havenbedrijf Rotterdam) hebben vanmorgen – maandag 26 maart – het officiële startsein gegeven voor de verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek. Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam hebben de handen ineengeslagen om ervoor te zorgen dat ook zeeschepen met een diepgang van 15 meter de Botlekhaven kunnen bereiken.

De starthandeling vond plaats in FutureLand, het informatiecentrum over de haven van Rotterdam op de Maasvlakte. Daar opent vandaag tevens een tentoonstelling over dit omvangrijke project dat een belangrijke impuls betekent voor de bereikbaarheid van de Botlek en de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven.

De Nieuwe Waterweg, het kanaal tussen Rotterdam en de Noordzee, werd in 1872 geopend en staat aan de basis van de ontwikkeling van Rotterdam tot belangrijkste haven van Europa. De vaarweg wordt over een lengte van 25 kilometer verdiept. Van Hoek van Holland tot de Beneluxtunnel, inclusief de aansluitende Botlekhaven. Dat is noodzakelijk om de bereikbaarheid van de Botlekhavens te verbeteren. De verdieping duurt zo’n zes maanden. De uitvoering ligt in handen van Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Maasluis tot Beneluxtunnel en de Botlek) en Van der Kamp B.V. (Nieuwe Waterweg Maasluis-Hoek van Holland).

Betere concurrentiepositie
“De verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek is een investering in de bereikbaarheid van de Mainport Rotterdam. We zetten de poort verder open, waarmee de Rotterdamse haven snel de ruimte krijgt voor de steeds groter wordende zeeschepen. De verdieping zorgt voor een betere concurrentiepositie van bedrijven in het Botlekgebied”, aldus de minister. De middelgrote tankers en droge bulkschepen worden groter. Met de verdieping kunnen de zogenoemde New Panamax en Aframax schepen zonder beperkingen over de Nieuwe Waterweg varen. “Als er grotere tankschepen de Botlekhaven in kunnen, versterkt dat de business case voor investeringen in capaciteitsuitbreiding. Grotere schepen betekenen meer lading, meer overslag, betere benutting van opslagtanks. Nu kan er per tij één groot schip naar binnen. Straks – bij gunstige omstandigheden – drie grote schepen. Dat is een hele stap voorwaarts”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.

Verdieping
Rijkswaterstaat verdiept de Nieuwe Waterweg en het Havenbedrijf Rotterdam de Botlek. De verdieping behelst drie verschillende contractdieptes. In de Botlek gaat de diepte van -/- 14,5m (NAP) naar -/- 15,90m. Op de Nieuwe Waterweg wordt het eerste gedeelte vanaf Hoek van Holland verdiept van -/- 15m naar -/-16,20m tot Maassluis. Het tweede gedeelte tot de Beneluxtunnel krijgt een gegarandeerde diepgang van -/- 16,40m. Dat was -/- 14,5m. Die extra 20 centimeter heeft te maken met het lagere zoutgehalte van de Nieuwe Waterweg landinwaarts waardoor schepen meer diepte nodig hebben. Na de verdieping kunnen schepen met een diepgang tot 15 meter onder normale omstandigheden de Botlekhaven binnen varen. In het nieuwe Panamakanaal kunnen schepen met diepgang van maximaal 14,90 meter varen, en dus kunnen zogenoemde New Panamax schepen zonder restricties in de Botlek arriveren.

Geen Hinder
De baggerwerkzaamheden gebeuren op dezelfde manier als regulier onderhoudsbaggerwerk in de havens en op de rivier. Zonder extra hinder voor de omgeving, de scheepvaart en medewerkers in de haven.

Nieuwe Waterweg
De Nieuwe Waterweg is het laatste stuk van de verbinding van Rotterdam met zee en aangelegd in 1872 onder leiding van Ir. Pieter Caland. De lengte van de doorgraving van de duinen bij wat nu Hoek van Holland heet, bedroeg destijds 4,3 km. De Nieuwe Waterweg kampt met een complexe stroming. Het kanaal staat onder invloed van eb en vloed, landinwaartse stroming en stroming naar zee. Daarom moet de Nieuwe Waterweg kunstmatig op diepte worden gehouden.

De Botlek
De Botlek is aangelegd tussen 1955 en 1960. Dit havengebied kenmerkt zich vooral door petrochemische industrie en tankopslagbedrijven. Het eerste bedrijf dat zich er vestigde was Dow Chemical in 1956, in 1957 gevolgd door de scheepswerf van Cornelis Verolme. In 1961 was alle grond uitgegeven.

Tentoonstelling Nieuwe Waterweg
Bezoekers van FutureLand komen vanaf 27 maart meer te weten over dit omvangrijke project in de tijdelijke tentoonstelling: Van diep naar dieper. Middenin de haven ervaren zij aan den lijve wat erbij komt kijken wanneer 5 miljoen kuub baggerspecie vrijkomt bij de grootschalige verdieping. Terwijl de ruim 130.000 schepen die Rotterdam jaarlijks aandoen dag en nacht door het werkgebied heen varen. En als zout zeewater niet in de waterleiding mag komen. Maar ook als de levering van stroom, gas en telecom via kabels en leidingen op de bodem van de rivier niet onderbroken mag worden. En scheepswrakken en explosieven eerst veilig moeten zijn opgeruimd. Al deze aspecten komen aan de orde in de tentoonstelling die tot 1 april 2019 is te bezichtigen in FutureLand.

Het project de Verdieping van de Nieuwe Waterweg omvat de verdieping van de Botlek en - over een traject van 25 kilometer - de verdieping van de Nieuwe Waterweg, de Scheur en de Nieuw Maas.

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 8:46)

Wegen grotendeels weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

26 juni '25 ( 8:30)

Afbouw NAVO-top in volle gang, enkele wegen gaan later open

De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden. Mogelijk gaat de rijbaan de stad in, richting Scheveningen, in de loop van de ochtend al wel open.

25 juni '25 (15:37)

Storing bij Schiphol houdt aan tot in de avond, probleem Gouda verholpen

De treinproblemen door een seinstoring bij Schiphol zijn woensdagmiddag nog niet opgelost en ProRail heeft ook de oorzaak nog niet achterhaald. In een nieuwe prognose verwacht de spoorbeheerder tot ongeveer 18.45 uur nodig te hebben. De kapotte bovenleiding bij Gouda is gerepareerd, waardoor er woensdagmiddag weer intercity's langs kunnen.

25 juni '25 (14:41)

Tientallen activisten weggevoerd na poging A12 te blokkeren

De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten worden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht.

25 juni '25 (12:40)

Treinstoring bij Schiphol duurt naar verwachting tot circa 13:45 uur

De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

25 juni '25 ( 8:59)

Spoor Schiphol opnieuw in de problemen, nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

25 juni '25 ( 8:55)

Wegen rond Den Haag blijven opnieuw rustig

Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

25 juni '25 ( 8:36)

Problemen op spoor bij Gouda duren tot in de ochtend

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam is nog zeker tot woensdagochtend 08.45 uur ontregeld. Door een kapotte bovenleiding tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden er veel minder treinen, meldt de NS. ProRail moet bij station Gouda Goverwelle de bovenleiding over een lengte van 200 meter vervangen.