Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

50 miljoen extra voor aanpak onveilige overweg

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
UTRECHT (ANP) - Het kabinet trekt 50 miljoen euro extra uit voor het beveiligen van gevaarlijke spoorwegovergangen. Ook sommige onbewaakte overwegen die maar toegang geven tot een of twee huizen komen in het vervolg in aanmerking, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

Het geld voor onveilige spoorovergangen is op, maar ze zijn nog lang niet allemaal aangepakt. Daarom legt Van Veldhoven 25 miljoen euro bij voor de gevaarlijkste bewaakte overwegen van het land en 25 miljoen voor openbare onbewaakte overwegen.

Dat laatste bedrag is, op aandringen van de Tweede Kamer, ook bedoeld voor dertig zogenoemde huisaansluitingen. Deze particuliere overgangen worden wel degelijk heel geregeld gebruikt, ook door mensen die geen weet hebben van het gevaar, en zijn daarmee net zo riskant als openbare overwegen.

ProRail
Over drie jaar is het leeuwendeel van de openbare onbewaakte spoorovergangen beveiligd, verwacht spoorbeheerder ProRail. Datzelfde geldt voor de helft van de gevaarlijke huisaansluitingen. ProRail zegt afspraken te hebben gemaakt met alle betrokken partijen over het opheffen van de gevaarlijke overwegen. De spoorbeheerder hoopt dat ook snel te kunnen doen met de huisaansluitingen.

Er zijn nog 113 openbare onbewaakte overwegen in Nederland, voornamelijk in het noordoosten van het land. ProRail hoopt dat het er aan het eind van dit jaar zeker 33 minder zullen zijn. Er wordt beveiliging aangelegd of de weg wordt omgeleid naar een bewaakte overweg. Voor wandelaars en vee kunnen spoorbruggetjes worden gebouwd of zogeheten wandelbuizen (een soort grote rioolbuizen) onder het spoor worden geschoven. Ook komt er een proef met een nieuw systeem dat waarschuwt voor aanstormende treinen.

Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd, zegt ProRail. Treinen rijden vaker dan voorheen op hoge snelheid en zijn stiller geworden, en ook het verkeer op de weg is drukker. Daar komt bij dat steeds minder verkeersdeelnemers nog bekend zijn met de onbewaakte overweg, omdat er steeds minder zijn. Levensgevaarlijk dus, en daarom wil ProRail er zo snel mogelijk vanaf.

Vorig jaar gebeurden verschillende ongelukken op zo'n onbewaakte overweg.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.