Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Sneller back on track met slijtlagen

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Na eerdere werkzaamheden aan de Dorrebrug over het Twentekanaal, kwam in mei dit jaar aan het licht dat de nieuwe slijtlaag op het brugdek niet voldeed en vervangen moest worden. Het wegverkeer over deze brug, eigendom van Rijkswaterstaat, was maar liefst vijf dagen gestremd. Zonde van de tijd en middelen. Zeker met de nijpende tekorten aan geschoold bouwpersoneel. Kon dat niet sneller? 

Betere verkeersveiligheid met slijtlagen

Slijtlagen creëren een veilig oppervlak voor verkeer en voetgangers en zijn voor bruggen en andere overspanningen daarom van essentieel belang. Veel ‘bekende’ bruggen, zoals de Tower Bridge in Londen en de Tsing Ma bridge in Hong Kong, maken gebruik van slijtlagen om een betere verkeersveiligheid te garanderen.

“Bij viaducten en betonnen boogbruggen kiest men er vaak voor het asfalt door te laten lopen, maar voor alle beweegbare bruggen geldt al heel lang dat uitsluitend slijtlagen worden gebruikt.” HIM Vloeren

Brugdekken vragen om lichte deklagen met antislip eigenschappen. Asfalt is gezien de laagdikte en het hoge gewicht geen optie, omdat de mechanische delen van de brug dan teveel worden belast. Stalen constructies van bruggen zijn continu in beweging. Daarom moet de bovenlaag een laag gewicht hebben en flexibel genoeg zijn om enigszins mee te kunnen bewegen. Slijtlagen voorzien hierin.

Structureel tekort aan bouwpersoneel

Het nut en de noodzaak van slijtlagen daargelaten: er is een structureel tekort aan goed bouwpersoneel. In december 2017 becijferde het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) een tekort van maar liefst 55.000 werknemers over heel 2018. Vanwege deze schaarste op de bouwarbeidsmarkt is meer snelheid en effectiviteit van handelen strikt noodzakelijk. Zeker omdat het EIB verwacht dat dit tekort ook de komende jaren nog blijft aanhouden.

Arbeidscyclus besparen mogelijk

De groei moet dus vooral uit de diepte komen. Met HIMgrip NT kunnen bouwbedrijven bij het aanbrengen van een slijtlaag op weg- en brugdekken een volledige arbeidscyclus besparen. Zo kunnen zij in hetzelfde tijdsbestek meer klanten bedienen.

Dit geavanceerde 2-laagssysteem (primer, slijtlaag) kent een goede hechting op staal, beton, hout en kunststof en is uitermate geschikt voor constructies waarbij slijtvaste en antislip eigenschappen gewenst zijn. Veel aanbieders hanteren 3- of 4-laagssystemen, die een veel langere verwerkingstijd kennen.

HIMgrip NT komt tegemoet aan de eisen en wensen van klanten (minder arbeidsuren), uitvoerend bouwpersoneel (verlagen van de werkdruk) en regionale verkeerscentrales (snellere ingebruikname van het weg- of brugdek).

Korte verwerkingstijd, lang profijt

Met toepassingen over heel de wereld hebben deze slijtlagen hun sporen inmiddels wel verdiend. Slijtlagen zijn altijd een goede langetermijninvestering. Daarom is het prettig dat er nu ook slijtlagen bestaan die met een minimum aan inspanningen – en dus ook op de korte termijn – kunnen worden aangebracht.

Zo is ieder brug- of wegdek weer sneller back on track.

(Deze tips worden mogelijk gemaakt door HIM vloeren)

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.