Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Sneller back on track met slijtlagen

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Na eerdere werkzaamheden aan de Dorrebrug over het Twentekanaal, kwam in mei dit jaar aan het licht dat de nieuwe slijtlaag op het brugdek niet voldeed en vervangen moest worden. Het wegverkeer over deze brug, eigendom van Rijkswaterstaat, was maar liefst vijf dagen gestremd. Zonde van de tijd en middelen. Zeker met de nijpende tekorten aan geschoold bouwpersoneel. Kon dat niet sneller? 

Betere verkeersveiligheid met slijtlagen

Slijtlagen creëren een veilig oppervlak voor verkeer en voetgangers en zijn voor bruggen en andere overspanningen daarom van essentieel belang. Veel ‘bekende’ bruggen, zoals de Tower Bridge in Londen en de Tsing Ma bridge in Hong Kong, maken gebruik van slijtlagen om een betere verkeersveiligheid te garanderen.

“Bij viaducten en betonnen boogbruggen kiest men er vaak voor het asfalt door te laten lopen, maar voor alle beweegbare bruggen geldt al heel lang dat uitsluitend slijtlagen worden gebruikt.” HIM Vloeren

Brugdekken vragen om lichte deklagen met antislip eigenschappen. Asfalt is gezien de laagdikte en het hoge gewicht geen optie, omdat de mechanische delen van de brug dan teveel worden belast. Stalen constructies van bruggen zijn continu in beweging. Daarom moet de bovenlaag een laag gewicht hebben en flexibel genoeg zijn om enigszins mee te kunnen bewegen. Slijtlagen voorzien hierin.

Structureel tekort aan bouwpersoneel

Het nut en de noodzaak van slijtlagen daargelaten: er is een structureel tekort aan goed bouwpersoneel. In december 2017 becijferde het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) een tekort van maar liefst 55.000 werknemers over heel 2018. Vanwege deze schaarste op de bouwarbeidsmarkt is meer snelheid en effectiviteit van handelen strikt noodzakelijk. Zeker omdat het EIB verwacht dat dit tekort ook de komende jaren nog blijft aanhouden.

Arbeidscyclus besparen mogelijk

De groei moet dus vooral uit de diepte komen. Met HIMgrip NT kunnen bouwbedrijven bij het aanbrengen van een slijtlaag op weg- en brugdekken een volledige arbeidscyclus besparen. Zo kunnen zij in hetzelfde tijdsbestek meer klanten bedienen.

Dit geavanceerde 2-laagssysteem (primer, slijtlaag) kent een goede hechting op staal, beton, hout en kunststof en is uitermate geschikt voor constructies waarbij slijtvaste en antislip eigenschappen gewenst zijn. Veel aanbieders hanteren 3- of 4-laagssystemen, die een veel langere verwerkingstijd kennen.

HIMgrip NT komt tegemoet aan de eisen en wensen van klanten (minder arbeidsuren), uitvoerend bouwpersoneel (verlagen van de werkdruk) en regionale verkeerscentrales (snellere ingebruikname van het weg- of brugdek).

Korte verwerkingstijd, lang profijt

Met toepassingen over heel de wereld hebben deze slijtlagen hun sporen inmiddels wel verdiend. Slijtlagen zijn altijd een goede langetermijninvestering. Daarom is het prettig dat er nu ook slijtlagen bestaan die met een minimum aan inspanningen – en dus ook op de korte termijn – kunnen worden aangebracht.

Zo is ieder brug- of wegdek weer sneller back on track.

(Deze tips worden mogelijk gemaakt door HIM vloeren)

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 8:46)

Wegen grotendeels weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

26 juni '25 ( 8:30)

Afbouw NAVO-top in volle gang, enkele wegen gaan later open

De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden. Mogelijk gaat de rijbaan de stad in, richting Scheveningen, in de loop van de ochtend al wel open.

25 juni '25 (15:37)

Storing bij Schiphol houdt aan tot in de avond, probleem Gouda verholpen

De treinproblemen door een seinstoring bij Schiphol zijn woensdagmiddag nog niet opgelost en ProRail heeft ook de oorzaak nog niet achterhaald. In een nieuwe prognose verwacht de spoorbeheerder tot ongeveer 18.45 uur nodig te hebben. De kapotte bovenleiding bij Gouda is gerepareerd, waardoor er woensdagmiddag weer intercity's langs kunnen.

25 juni '25 (14:41)

Tientallen activisten weggevoerd na poging A12 te blokkeren

De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten worden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht.

25 juni '25 (12:40)

Treinstoring bij Schiphol duurt naar verwachting tot circa 13:45 uur

De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

25 juni '25 ( 8:59)

Spoor Schiphol opnieuw in de problemen, nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

25 juni '25 ( 8:55)

Wegen rond Den Haag blijven opnieuw rustig

Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

25 juni '25 ( 8:36)

Problemen op spoor bij Gouda duren tot in de ochtend

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam is nog zeker tot woensdagochtend 08.45 uur ontregeld. Door een kapotte bovenleiding tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden er veel minder treinen, meldt de NS. ProRail moet bij station Gouda Goverwelle de bovenleiding over een lengte van 200 meter vervangen.