Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Sneller back on track met slijtlagen

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Na eerdere werkzaamheden aan de Dorrebrug over het Twentekanaal, kwam in mei dit jaar aan het licht dat de nieuwe slijtlaag op het brugdek niet voldeed en vervangen moest worden. Het wegverkeer over deze brug, eigendom van Rijkswaterstaat, was maar liefst vijf dagen gestremd. Zonde van de tijd en middelen. Zeker met de nijpende tekorten aan geschoold bouwpersoneel. Kon dat niet sneller? 

Betere verkeersveiligheid met slijtlagen

Slijtlagen creëren een veilig oppervlak voor verkeer en voetgangers en zijn voor bruggen en andere overspanningen daarom van essentieel belang. Veel ‘bekende’ bruggen, zoals de Tower Bridge in Londen en de Tsing Ma bridge in Hong Kong, maken gebruik van slijtlagen om een betere verkeersveiligheid te garanderen.

“Bij viaducten en betonnen boogbruggen kiest men er vaak voor het asfalt door te laten lopen, maar voor alle beweegbare bruggen geldt al heel lang dat uitsluitend slijtlagen worden gebruikt.” HIM Vloeren

Brugdekken vragen om lichte deklagen met antislip eigenschappen. Asfalt is gezien de laagdikte en het hoge gewicht geen optie, omdat de mechanische delen van de brug dan teveel worden belast. Stalen constructies van bruggen zijn continu in beweging. Daarom moet de bovenlaag een laag gewicht hebben en flexibel genoeg zijn om enigszins mee te kunnen bewegen. Slijtlagen voorzien hierin.

Structureel tekort aan bouwpersoneel

Het nut en de noodzaak van slijtlagen daargelaten: er is een structureel tekort aan goed bouwpersoneel. In december 2017 becijferde het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) een tekort van maar liefst 55.000 werknemers over heel 2018. Vanwege deze schaarste op de bouwarbeidsmarkt is meer snelheid en effectiviteit van handelen strikt noodzakelijk. Zeker omdat het EIB verwacht dat dit tekort ook de komende jaren nog blijft aanhouden.

Arbeidscyclus besparen mogelijk

De groei moet dus vooral uit de diepte komen. Met HIMgrip NT kunnen bouwbedrijven bij het aanbrengen van een slijtlaag op weg- en brugdekken een volledige arbeidscyclus besparen. Zo kunnen zij in hetzelfde tijdsbestek meer klanten bedienen.

Dit geavanceerde 2-laagssysteem (primer, slijtlaag) kent een goede hechting op staal, beton, hout en kunststof en is uitermate geschikt voor constructies waarbij slijtvaste en antislip eigenschappen gewenst zijn. Veel aanbieders hanteren 3- of 4-laagssystemen, die een veel langere verwerkingstijd kennen.

HIMgrip NT komt tegemoet aan de eisen en wensen van klanten (minder arbeidsuren), uitvoerend bouwpersoneel (verlagen van de werkdruk) en regionale verkeerscentrales (snellere ingebruikname van het weg- of brugdek).

Korte verwerkingstijd, lang profijt

Met toepassingen over heel de wereld hebben deze slijtlagen hun sporen inmiddels wel verdiend. Slijtlagen zijn altijd een goede langetermijninvestering. Daarom is het prettig dat er nu ook slijtlagen bestaan die met een minimum aan inspanningen – en dus ook op de korte termijn – kunnen worden aangebracht.

Zo is ieder brug- of wegdek weer sneller back on track.

(Deze tips worden mogelijk gemaakt door HIM vloeren)

17 juli '25 (14:30)

Nederland voor Europees Hof gedaagd om spoorverdeling aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het binnenlandse treinverkeer heeft gegund aan de NS. De Europese Commissie heeft Nederland al eerder gewaarschuwd, omdat de directe toewijzing in strijd is met de Europese regels. Nu stapt de commissie dus naar de rechter, die kan besluiten om Nederland een boete te geven.

17 juli '25 (14:30)

Regionale spoorvervoerders noemen stap Europese Commissie logisch

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

16 juli '25 (12:11)

Treinverkeer rond Rotterdam hervat na systeemstoring

De treinstoring rond Rotterdam is voorbij. Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de systeemstoring verholpen is en de treinen weer gaan rijden. Reizigers krijgen het advies de reisplanner te raadplegen, omdat het even kan duren voordat alle treinen weer normaal rijden.

16 juli '25 ( 9:12)

Geen treinen rond Rotterdam door systeemstoring

Rond station Rotterdam rijden woensdagochtend geen treinen als gevolg van een "systeemstoring", meldt de NS. Er rijden geen treinen op de trajecten tussen Rotterdam en Den Haag, Leiden, en Utrecht. Ook rijden er geen Intercity Direct-treinen tussen Rotterdam en Schiphol en rijden er minder treinen op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda.

14 juli '25 ( 9:02)

Treinverkeer Rotterdam pas hervat na tunnelveiligheid, waarschuwt ProRail

De stroomstoring in de Willemsspoortunnel in Rotterdam is verholpen, maar de treinen kunnen nog altijd niet rijden tussen Rotterdam en Rotterdam Zuid. Dat komt doordat er nog uitgebreid wordt getest met de systemen in de tunnel, zegt ProRail.

14 juli '25 ( 8:49)

Ook zondag hinder op spoor bij Rotterdam door storing

De problemen met het treinverkeer bij Rotterdam door een storing in een spoortunnel duren nog zeker tot zondag 14.15 uur. Dat meldt NS. Er rijden geen hsl-treinen tussen Rotterdam en Breda en ook tussen Rotterdam en Dordrecht rijden geen treinen.

11 juli '25 (14:25)

Botsing tussen trams in Rotterdam: acht lichtgewonden

Bij een kop-staartbotsing tussen twee trams in Rotterdam zijn vrijdagochtend acht mensen lichtgewond geraakt. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis. Hun verwondingen lijken niet ernstig, zegt een politiewoordvoerder. "Dan moet je denken aan hechtingen."

09 juli '25 (15:25)

Files op komst door vakanties, evenementen en werkzaamheden

Het wordt komend weekend opnieuw druk op wegen in Nederland en populaire Europese vakantielanden. Een combinatie van vertrekkend vakantieverkeer, lokale drukte door evenementen en wegwerkzaamheden leidt vanaf vrijdagmiddag tot files, verwacht de verkeersinformatiedienst van de ANWB. Vrijdag begint in de regio Noord de zomervakantie, die in de regio Zuid een week eerder begon.

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.