Beweegbaar deel tijdelijke Beatrixbrug (Westknollendam) ingehesen
De val is het beweegbare deel van het wegdek dat open kan om de scheepvaart te laten passeren.
De constructie en het inhijsen van de val was een technisch hoogstandje. De val was een ‘bouwpakket’. Alle onderdelen zijn in de fabriek geproduceerd en daarna los naar het terrein van Woud Wormer getransporteerd. Van de losse onderdelen is in 5 dagen tijd een complete val gebouwd.
Een drijvende bok pakte om 19:00 uur vrijdagavond de val op. Rond 22:00 uur voer deze bok naar de huidige brug toe. Tijdens het varen was de drijvende bok ruim 11 meter breed en 91 meter lang. Dit was exclusief sleepboot en ponton van 7 meter breed en 38 meter lang.
90.000 kilo
Het plaatsen van de val en 6 brugelementen duurde tot zaterdagmorgen vroeg. De val is 19 meter lang en 12 meter breed en weegt 90.000 kilo. Daarom gebeurde het inhijsen door de grootste drijvende bok die in Westknollendam kon komen. Bij het hijsen was deze bok maar liefst 18 meter breed, 38 meter lang en 55 meter hoog.
2 rijstroken
De val maakt onderdeel uit van de tijdelijke Beatrixbrug. De provincie heeft gekozen voor een tijdelijke brug met 2 rijstroken: een voor iedere rijrichting. Op die manier is de hinder voor het verkeer tijdens de sloop van de oude brug minimaal. Wel geldt tijdens de werkzaamheden een maximumsnelheid van 50 km per uur.
Nachtelijke wegafsluiting
De tijdelijke brug wordt komende 2 weken getest. Als alles goed verloopt, wordt deze op zaterdag 8 september om 5:00 uur ’s morgens opengesteld voor het verkeer.
Daaraan voorafgaand is de N246 afgesloten voor autoverkeer vanaf vrijdagavond 7 september 20:00 uur tot en met zaterdagochtend 5:00 uur tussen de kruising Noorddijk-N246 en de inrit Markervaart.
De bijzondere brug is gemaakt door Janson Bridging in samenwerking met SPIE Nederland in opdracht van hoofdaannemer Dura Vermeer.
Dura Vermeer voert het trajectonderhoud aan de N246 en N244 uit in opdracht van de provincie Noord-Holland.