Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Versnelde uitrol Talking Traffic en slimme verkeerslichten in Metropoolregio Amsterdam

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 12 min
location_on [xx]km
De provincie Noord-Holland wil de komende jaren 260 provinciale verkeerslichten vervangen door een slimme variant. Dat verbetert de doorstroming en levert milieuvoordelen op. Eind 2018 hebben Provinciale Staten € 4,725 miljoen gereserveerd voor de versnelde uitrol van deze slimme verkeerslichten.

De ontwikkeling maakt onderdeel uit van Talking Traffic: een landelijke samenwerking van regionale overheden, het Rijk en marktpartijen, om te komen tot nieuwe innovatieve diensten voor weggebruikers. Op vrijdag 25 januari was er voor medewerkers van gemeenten en de provincies Flevoland en Noord-Holland gelegenheid om tijdens een zogenaamde Roadshow de laatste stand van zaken rond Talking Traffic zelf te ervaren.

Met een bus werd een aantal kruispunten aangedaan op de N205 die al voorzien zijn van slimme verkeerslichten. Onderweg ontvingen deelnemers via de smartphone real-time en op maat informatie met behulp van de ontwikkelde diensten binnen Talking Traffic. Bijvoorbeeld hoe lang het nog duurt voordat het verkeerslicht rood of groen wordt en hoe hard je mag rijden. Ook werd informatie getoond over onder meer matrixborden, actueel beschikbare parkeerplaatsen in de buurt en de tijden van de volgende brugopening.

De rol van gemeenten in de ontwikkeling
De bedoeling is, dat alle gemeenten in de provincie de komende jaren met de ontwikkeling aan de slag gaan. Zowel met het plaatsen van slimme verkeerslichten als met het beschikbaar stellen van data, zoals parkeergegevens, wegwerkzaamheden en de geldende maximumsnelheden van gemeentelijke wegen. Door Talking Traffic tijdens deze Roadshow zelf te ervaren wordt de betekenis van deze ontwikkeling voor weggebruikers en gemeenten concreter. Gemeenten kunnen er direct mee aan de slag, ondersteund door de provincie Noord-Holland en het Rijk.

“Om de voordelen die technologische ontwikkelingen bieden optimaal te benutten, moeten deze bij uitstek grootschalig worden uitgerold. Smart Mobility werkt alleen op landelijke schaal, het gaat immers om beschikbaarheid van data en connectiviteit. Dat zijn onderwerpen die niet alleen lokaal of regionaal moeten worden benaderd, weggebruikers willen immers altijd en overal op de hoogte blijven van de actuele ontwikkelingen op hun route. Daarom werken we samen met het Rijk, de markt en de regio. Met alle gemeenten willen we afspraken maken over de introductie van die intelligente verkeerslichten”, aldus Elisabeth Post, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Noord-Holland.

Slimme verkeerslichten in de MRA en Nederland
Op de N205 bij Schiphol zijn de eerste slimme verkeerslichten sinds 2018 operationeel. Dit jaar staan er nog 120 stuks in de planning, onder andere in Almere, Amsterdam, Amstelveen, Haarlem en de Haarlemmermeer. Andere regio’s zijn ook nauw betrokken bij deze ontwikkeling. Uiteindelijk is het doel om alle 5.500 kruispunten met verkeerslichten in Nederland uit te rusten met slimme verkeerslichten. Noord-Holland wil graag verder met de uitrol van deze verkeerslichten en werkt met de markt verder aan de doorontwikkeling van deze innovatie.

Slimme verkeerslichten ‘zien’ dat er veel verkeer aankomt vanuit een bepaalde rijrichting en zorgen dan bijvoorbeeld voor een langer groen licht om doorstroming te verbeteren. Wegbeheerders kunnen er bovendien voor kiezen om sommige weggebruikers prioriteit te geven boven andere: ambulances, zwaar vrachtverkeer, openbaar vervoer of groepen fietsers krijgen dan groen licht, zodra ze het kruispunt naderen. De intelligente verkeerslichten kunnen zich dus aanpassen naar actuele drukte, soorten voertuigen, verdeling over de stad en actuele snelheden. Minder onnodig stoppen en optrekken zorgt voor een vloeiender en veiliger verkeersafwikkeling met aanmerkelijk minder uitstoot.

Verder dan de voorruit
Zo ontvangen weggebruikers met de nieuwe diensten gedurende hun reis real-time op maat gesneden informatie, waarmee zij als het ware ‘verder dan de voorruit’ kunnen kijken en tijdig kunnen reageren. Bijvoorbeeld waarschuwingen voor wegwerkzaamheden, een filestaart of ongeval verderop op hun route, naderende ambulance, geldende maximumsnelheden of een afgesloten rijstrook. Maar ook: informatie over actueel beschikbare parkeerplaatsen en een adviessnelheid voor een groene golf.

Over Talking Traffic
Binnen Talking Traffic werkt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met lokale en regionale overheden en zo’n 20 marktpartijen uit de verkeersindustrie, telecom en automotive sector en dienstverlening samen aan de ontwikkeling van innovatieve verkeerstoepassingen. Doel is de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren op zowel snelwegen als stedelijke en provinciale wegen, in de drukste regio’s en steden. Met de toepassingen kunnen weggebruikers en in de nabije toekomst ook voertuigen onderweg continu begeleid en ondersteund worden. Ze kunnen daardoor beter anticiperen op verkeerssituaties, wat goed is voor de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid.

Meer informatie is te vinden op www.talking-traffic.com.

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.