19 februari 2019 om 10:43
< 1 min lezen

Aanleg ov-lijn moet van rechter toch naar BAM

ProRail moet de opdracht voor de aanleg van een buslijn tussen Hilversum en Huizen alsnog aan bouwbedrijf BAM geven. De spoorbeheerder gunde de klus na een openbare aanbesteding aan een bouwcombinatie met VolkerWessels. BAM ging in hoger beroep en het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden oordeelde dat de beslissing op basis van een verkeerde beoordelingsmethode is genomen.

Het gaat om een speciale snelle busverbinding in het Gooi, waarvoor er onder andere een nieuwe busbaan, een natuurbrug en spoorwegonderdoorgang moeten komen. De kwestie draait om de scores die BAM en de concurrerende bouwcombinatie behaalden voor het beperken van overlast. Dit kan op twee manieren worden bepaald.

Bij de ene methode komt een team van experts tot een consensus. Daarbij zou de bouwcombinatie van VolkerWessels als winnaar uit de bus komen. Maar het is ook mogelijk de score puur rekenkundig te bepalen. Dan zou BAM de meest geschikte bouwer voor de lijn zijn.

Het hof oordeelt nu dat de rekenkundige manier de juiste is, omdat dit zou volgen uit de zogeheten inschrijvingsleidraad. Dat is het document waarin ProRail zijn eisen voor de aanleg van de ov-lijn uit de doeken heeft gedaan.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van infra
    • Infra

    Zeelandbrug verdwijnt niet, zelfs niet bij nieuwe brug of tunnel

    Gisteren om 09:04
    • Infra

    ProRail: Nederland slecht voorbereid op spoorsabotage

    8 oktober 2025 om 09:38

Aankomende evenementen

28 Oct
Afbouw Vakdagen 2025
  • Zuid-Holland
03 Nov
HoutPro+ 2025
  • Noord-Brabant
19 Nov
Beton Event 2025​​
  • Noord-Brabant