Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

CDA en D66: snel investeren in woningen en infrastructuur Almere

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Coalitiepartijen CDA en D66 pleiten voor forse investeringen in woningbouw en infrastructuur in Almere. Er moeten snel tienduizenden woningen komen in Almere Pampus en een brug of tunnel om het gebied beter te verbinden met Amsterdam.

Het plan moet vooral de woningdruk in Amsterdam verlichten. De partijen willen 25.000 woningen laten bouwen om 50.000 tot 60.000 mensen te huisvesten in Almere Pampus, dat in handen van het Rijk is.

Het geld voor de plannen moet voor een deel uit het investeringsfonds komen dat het kabinet voornemens is op te richten. Het kabinet is van plan om miljarden te lenen om te investeren in langdurige economische groei.

Woningmarkt

De tekorten op de woningmarkt zijn, vooral in Amsterdam, "schrijnend", zegt CDA-voorman Pieter Heerma. "De prijzen rijzen de pan uit. Almere Pampus kan eraan bijdragen daar verandering in te brengen door meer betaalbare woningen te realiseren." Een rijk land als Nederland moet die problemen "zichzelf aanrekenen", zegt D66-leider Rob Jetten. "We moeten en kunnen beter. Ieder antwoord op die problemen begint bij één simpel woord: bouwen."

Bouwen in Almere Pampus en een betere verbinding met Amsterdam werden lange tijd gezien als "stip op de horizon". In 2013 besloot het vorige kabinet hier pas weer naar te kijken in 2025. Eerst moesten er 25.000 extra woningen bijkomen in Almere. "Dat aantal is eerder gehaald dan toentertijd werd geraamd," dus willen de partijen dat er sneller wordt gebouwd op Pampus.

IJmeerverbinding

Ook de verbinding over of onder het IJmeer moet versneld worden. De aanleg van een brug zou ongeveer 2,2 miljard euro kosten, de tunnel 2,5 tot 2,9 miljard euro, werd in 2012 berekend.

In het beste geval, als er snel een besluit wordt genomen over een IJmeerverbinding, zou er over krap vijf jaar gebouwd kunnen worden in Pampus. Voor de regio is een goede verbinding met Amsterdam een voorwaarde voor verdere groei. Het kabinet kondigde vorig jaar al een onderzoek aan naar de bereikbaarheid van Almere.

Door: ANP

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.