Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Rotterdam, Den Haag en regio steken 462 miljoen euro in tramnet

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Rotterdam, Den Haag en de andere gemeenten in de regio trekken in totaal 462 miljoen euro uit om het tramnet in het gebied te verbeteren. Van het geld worden onder meer zestig nieuwe trams gekocht, die vanaf 2026 moeten gaan rijden.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft woensdag besloten 402 miljoen euro uit te trekken voor het project. De MRDH is een samenwerkingsverband van 23 gemeenten. Naast Rotterdam en Den Haag zijn dat onder meer Zoetermeer, Westland, Delft, Schiedam en Capelle aan den IJssel. Verder wil Den Haag zelf 45 miljoen euro bijdragen en de Haagse vervoerder HTM 15 miljoen euro.

De nieuwe trams moeten tussen Scheveningen en Delft, tussen Den Haag en Leidschendam, tussen Den Haag en Wateringen en binnen Den Haag gaan rijden. Perrons worden opgehoogd, zodat reizigers gelijkvloers kunnen instappen. Voor de trams ook is een nieuwe remise nodig.

Minder mensen

Door de coronacrisis maken momenteel minder mensen gebruik van het openbaar vervoer, maar dat is volgens de metropoolregio tijdelijk. Rotterdam en Den Haag groeien als kool. In de regio wonen nu ruim 2 miljoen mensen en in de komende decennia komen daar ongeveer 400.000 bij. Dat staat ongeveer gelijk aan de complete gemeente Utrecht. Voor hen moeten 240.000 extra woningen gebouwd worden.

Metropoolregio

Vanwege de verwachte bevolkingsgroei kwam de metropoolregio vorig jaar al met een verlanglijstje voor de toekomst. Daarop staat onder meer dat metro's over een paar jaar misschien zelfstandig onder het centrum van Rotterdam door rijden. Dan kunnen de metro's dichter op elkaar rijden en kunnen dus meer mensen worden vervoerd. Op de wensenlijst staan ook nieuwe metrolijnen, bijvoorbeeld tussen Den Haag Centraal en Dordrecht, en eventueel ook naar Leiden. Een andere mogelijkheid is een zelfrijdende bus tussen het vliegveld van Rotterdam en de nabijgelegen RandstadRailhalte Meijersplein.

Door: ANP

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.