Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Raad van State besluit over doortrekken snelweg A15

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Tientallen bezwaarmakers horen woensdag of de snelweg A15 bij Arnhem doorgetrokken mag worden naar de snelweg A12. Over dat extra stuk snelweg in Gelderland wordt al decennialang gediscussieerd. Woensdag neemt de Raad van State een besluit over de vele en uiteenlopende bezwaren die zijn ingediend tegen het uit 2017 stammende tracébesluit van het ministerie van Infrastructuur.

De snelweg A15, de verbinding van de Rotterdamse haven naar het Duitse achterland, houdt nu op bij Ressen, een dorp tussen Arnhem en Nijmegen. Als deze snelweg met 12 kilometer wordt verlengd sluit hij aan op de ook naar Duitsland voerende A12 bij Oudbroeken bij Zevenaar. Dat zou een van de grootste fileknelpunten van Nederland oplossen, aldus Rijkswaterstaat.

Het karwei gaat zeker meer dan 900 miljoen euro kosten. Het is de bedoeling dat een derde deel van dat bedrag wordt terugverdiend door tolheffing. Het Rijk en de provincie Gelderland nemen ook elk een derde deel van de kosten op zich.

44 bezwaren

De Raad van State doet uitspraak over 44 bezwaren. Een deel van de bezwaarmakers woont in dorpen die aan het nieuwe snelwegdeel liggen. Inwoners vrezen voor geluidsoverlast, trillingshinder en een slechter woon- en leefklimaat. Natuur- en milieuorganisaties vrezen stikstofhinder en aantasting van de natuur in de uiterwaarden van de Rijn. Het nieuwe snelwegdeel moet de Rijn passeren en daarvoor is een brug bedacht. Daar is ook bezwaar tegen, want juist vanwege de natuurschade is voor de Betuwelijn op precies dezelfde plek een tunnel gegraven.

In de omgeving van de A12 en de A15 worden al jaren voorbereidingen getroffen voor de bouw van de aansluiting. Als de Raad van State de bezwaren woensdag afwijst, zou het nieuwe weggedeelte volgens Rijkswaterstaat in 2025 klaar kunnen zijn.

Door: ANP

24 januari '25 (10:18)

Zo'n 100 viaducten en bruggen mogelijk onveilig door verzwakte constructie

Rond de honderd snelwegviaducten en -bruggen hebben mogelijk een verzwakte constructie, waardoor ze een risico vormen voor het verkeer. Dat komt naar voren uit onderzoek van Rijkswaterstaat, bevestigde een woordvoerder na berichtgeving vrijdag van De Telegraaf. Deze viaducten en bruggen hebben een zogeheten tand-nokconstructie, een bepaalde manier om betondelen met elkaar te verbinden. Door de inwerking van strooizout en een probleem met de stalen wapening in het beton zijn ze sneller verzwakt dan gepland.

23 januari '25 ( 9:19)

Nederlander Vigeveno treedt af als directeur Duurzame Energie bij Shell

Huibert Vigeveno, de directeur bij Shell op het gebied van onder meer duurzame energie, treedt af. De Nederlander neemt per 31 maart afscheid van het Britse olie- en gasconcern waar hij dan dertig jaar heeft gewerkt. Volgens Shell gaat hij andere carrièremogelijkheden najagen.

23 januari '25 ( 9:03)

Miljardair Bloomberg betaalt voor klimaatkosten Verenigde Naties na VS-exit Parijsakkoord

Voormalig burgemeester van New York Michael Bloomberg en andere donateurs hebben donderdag aangekondigd dat zij de financiële verplichtingen van de Verenigde Staten aan de klimaatorganisatie van de Verenigde Naties gaan dekken. Dat doen ze nadat president Donald Trump bekend heeft gemaakt dat de VS zich terugtrekken uit het Klimaatakkoord van Parijs.

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.