Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bouwer Heijmans groeit ondanks coronacrisis

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Bouwbedrijf Heijmans heeft afgelopen jaar zowel de omzet als de winst opgevoerd, ondanks de coronacrisis. De onderneming had wel tijdelijk last van ziekteverzuim bij personeel en slechtere beschikbaarheid van materialen en personeel uit het buitenland door de pandemie.

Volgens de bestuursvoorzitter Ton Hillen heeft de coronapandemie het bouwjaar overschaduwd, maar toonde het bedrijf veerkracht. Dankzij de aangepaste veiligheids- en gezondheidsvoorschriften konden de werkzaamheden blijven doorgaan, stelt hij. "Dat stelde ons in staat om ondanks Covid-19 en aanhoudende stikstofproblematiek onze resultaten te verbeteren." De topman benadrukt dat het bedrijf geen gebruik heeft gemaakt van overheidssteun.

40 miljoen euro winst

De omzet van Heijmans steeg in 2020 met ruim 9 procent naar 1,7 miljard euro. Onder de streep bleef 40 miljoen euro over, tegen een winst van 30 miljoen euro in 2019. De impact van de kosten door de coronapandemie zijn volgens de bouwer beheersbaar gebleven. Vooral in de infrastructuur ging het goed. Zo zorgde een goed volume voor een hogere omzet in dat onderdeel (van 619 miljoen euro naar 662 miljoen euro). Ook voegde Heijmans zijn asfaltcentrale samen met die van branchegenoot BAM.

De orderportefeuille bleef op niveau met 1,9 miljard aan opdrachten voor het bouwbedrijf, maar was wel iets lager dan het jaar ervoor. Dat heeft volgens de bouwer onder meer te maken met het Zuidasdok-project in Amsterdam Zuid, waarvoor de werkzaamheden afliepen omdat de overheid besloot het project deels opnieuw aan te besteden vanwege aanhoudende problemen.

Aanhoudend grote vraag

Voor 2021 blijft Heijmans positief vanwege de aanhoudend grote vraag naar woningen en de vooruitzichten voor onderhoud aan tunnels en bruggen. Wel voorziet de bouwer door de pandemie ook onzekerheden rondom opdrachtgevers en hoeveel geld zij te besteden hebben, evenals de voortdurende stikstofproblematiek. Door een besluit van de Raad van State uit 2019 hebben veel bouwprojecten last van de hoeveelheid stikstof die mag worden uitgestoten. Daarom verwacht Heijmans voor komend jaar een licht lagere omzet.

Door: ANP

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.