Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Luchthavens tot 2032 te weinig inkomsten voor investeringen'

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Luchthavens hebben door de coronacrisis tot zeker 2032 te weinig geld voor grote investeringen. Dat komt doordat het opstarten van het vliegverkeer meer geld kost dan ze verdienen met het verwerken van vliegverkeer en reizigers. Daarvoor waarschuwt ACI Europe, brancheorganisatie voor vliegvelden. Dat heeft volgens de belangenvereniging grote gevolgen voor de plannen voor duurzaamheid, maar ook voor klanten, bedrijven en regionale gemeenschappen.

De ACI spreekt verder van "historische financiële verliezen" voor vliegvelden het afgelopen jaar. De organisatie berekende dat Europese luchthavens vorig jaar meer dan 20 miljard schuld hebben opgebouwd. De miljardenleningen houden de luchthavens nu overeind. Ondanks het steeds meer 'opengaan' van economieën en het wegvallen van reisbeperkingen gelden er nog altijd wel andere beperkingen, zoals het moeten houden van afstand. Daardoor hebben luchthavens moeite met het opschalen van de capaciteit en kunnen ze nog lang niet zoveel passagiers verwerken als voorheen.

"Alle luchthavens zaten te wachten op het moment dat het vervoer van passagiers zich ging herstellen. Maar, vergis je niet, dit betekent niet dat ze daarmee ook de financiële zaken meteen op orde hebben", waarschuwt Olivier Jankovec, directeur van de brancheorganisatie.

Luchthavengelden

Daarnaast hebben vliegmaatschappijen wel direct en indirect coronasteun gehad, maar die steun is niet terechtgekomen bij de vliegvelden, aldus de ACI. Mede daardoor staan grote geplande uitgaven van luchthavens de komende jaren op losse schroeven, net als toekomstige investeringen in duurzaamheid om de uitstoot van CO2 terug te dringen. De ACI wil daarom dat er snel nieuwe regels voor luchthavengelden komen per land, net als een onderzoek naar de regels voor staatssteun in Europa. Luchthavengelden zijn de vergoedingen die luchtvaartmaatschappijen betalen voor het gebruik van de vliegvelden.

De vooruitzichten voor na de zomer zijn ook nog onduidelijk, aldus de organisatie. Dat komt door een combinatie van trage groei van het vliegverkeer, duurdere luchthavengelden waar vliegmaatschappijen last van hebben en onzekerheid over de coronaregels en hoe luchthavens hun verliezen kunnen herstellen.

Door: ANP

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.