Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Luchthavens tot 2032 te weinig inkomsten voor investeringen'

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Luchthavens hebben door de coronacrisis tot zeker 2032 te weinig geld voor grote investeringen. Dat komt doordat het opstarten van het vliegverkeer meer geld kost dan ze verdienen met het verwerken van vliegverkeer en reizigers. Daarvoor waarschuwt ACI Europe, brancheorganisatie voor vliegvelden. Dat heeft volgens de belangenvereniging grote gevolgen voor de plannen voor duurzaamheid, maar ook voor klanten, bedrijven en regionale gemeenschappen.

De ACI spreekt verder van "historische financiële verliezen" voor vliegvelden het afgelopen jaar. De organisatie berekende dat Europese luchthavens vorig jaar meer dan 20 miljard schuld hebben opgebouwd. De miljardenleningen houden de luchthavens nu overeind. Ondanks het steeds meer 'opengaan' van economieën en het wegvallen van reisbeperkingen gelden er nog altijd wel andere beperkingen, zoals het moeten houden van afstand. Daardoor hebben luchthavens moeite met het opschalen van de capaciteit en kunnen ze nog lang niet zoveel passagiers verwerken als voorheen.

"Alle luchthavens zaten te wachten op het moment dat het vervoer van passagiers zich ging herstellen. Maar, vergis je niet, dit betekent niet dat ze daarmee ook de financiële zaken meteen op orde hebben", waarschuwt Olivier Jankovec, directeur van de brancheorganisatie.

Luchthavengelden

Daarnaast hebben vliegmaatschappijen wel direct en indirect coronasteun gehad, maar die steun is niet terechtgekomen bij de vliegvelden, aldus de ACI. Mede daardoor staan grote geplande uitgaven van luchthavens de komende jaren op losse schroeven, net als toekomstige investeringen in duurzaamheid om de uitstoot van CO2 terug te dringen. De ACI wil daarom dat er snel nieuwe regels voor luchthavengelden komen per land, net als een onderzoek naar de regels voor staatssteun in Europa. Luchthavengelden zijn de vergoedingen die luchtvaartmaatschappijen betalen voor het gebruik van de vliegvelden.

De vooruitzichten voor na de zomer zijn ook nog onduidelijk, aldus de organisatie. Dat komt door een combinatie van trage groei van het vliegverkeer, duurdere luchthavengelden waar vliegmaatschappijen last van hebben en onzekerheid over de coronaregels en hoe luchthavens hun verliezen kunnen herstellen.

Door: ANP

17 juli '25 (14:30)

Nederland voor Europees Hof gedaagd om spoorverdeling aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het binnenlandse treinverkeer heeft gegund aan de NS. De Europese Commissie heeft Nederland al eerder gewaarschuwd, omdat de directe toewijzing in strijd is met de Europese regels. Nu stapt de commissie dus naar de rechter, die kan besluiten om Nederland een boete te geven.

17 juli '25 (14:30)

Regionale spoorvervoerders noemen stap Europese Commissie logisch

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

16 juli '25 (12:11)

Treinverkeer rond Rotterdam hervat na systeemstoring

De treinstoring rond Rotterdam is voorbij. Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de systeemstoring verholpen is en de treinen weer gaan rijden. Reizigers krijgen het advies de reisplanner te raadplegen, omdat het even kan duren voordat alle treinen weer normaal rijden.

16 juli '25 ( 9:12)

Geen treinen rond Rotterdam door systeemstoring

Rond station Rotterdam rijden woensdagochtend geen treinen als gevolg van een "systeemstoring", meldt de NS. Er rijden geen treinen op de trajecten tussen Rotterdam en Den Haag, Leiden, en Utrecht. Ook rijden er geen Intercity Direct-treinen tussen Rotterdam en Schiphol en rijden er minder treinen op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda.

14 juli '25 ( 9:02)

Treinverkeer Rotterdam pas hervat na tunnelveiligheid, waarschuwt ProRail

De stroomstoring in de Willemsspoortunnel in Rotterdam is verholpen, maar de treinen kunnen nog altijd niet rijden tussen Rotterdam en Rotterdam Zuid. Dat komt doordat er nog uitgebreid wordt getest met de systemen in de tunnel, zegt ProRail.

14 juli '25 ( 8:49)

Ook zondag hinder op spoor bij Rotterdam door storing

De problemen met het treinverkeer bij Rotterdam door een storing in een spoortunnel duren nog zeker tot zondag 14.15 uur. Dat meldt NS. Er rijden geen hsl-treinen tussen Rotterdam en Breda en ook tussen Rotterdam en Dordrecht rijden geen treinen.

11 juli '25 (14:25)

Botsing tussen trams in Rotterdam: acht lichtgewonden

Bij een kop-staartbotsing tussen twee trams in Rotterdam zijn vrijdagochtend acht mensen lichtgewond geraakt. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis. Hun verwondingen lijken niet ernstig, zegt een politiewoordvoerder. "Dan moet je denken aan hechtingen."

09 juli '25 (15:25)

Files op komst door vakanties, evenementen en werkzaamheden

Het wordt komend weekend opnieuw druk op wegen in Nederland en populaire Europese vakantielanden. Een combinatie van vertrekkend vakantieverkeer, lokale drukte door evenementen en wegwerkzaamheden leidt vanaf vrijdagmiddag tot files, verwacht de verkeersinformatiedienst van de ANWB. Vrijdag begint in de regio Noord de zomervakantie, die in de regio Zuid een week eerder begon.

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.