Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Satellietschotels Burum hoeven niet te wijken voor 5G

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Satellietbedrijf Inmarsat hoeft zijn ontvangstschotels in het Friese Burum voorlopig niet te verplaatsen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Rotterdam bepaald. Volgens de rechter wegen internationale afspraken over het grondstation in Friesland, dat gebruikt wordt voor noodoproepen in de lucht- en scheepvaart, zwaarder dan de wens van het kabinet om de frequenties van Inmarsat vrij te spelen voor 5G. Daarmee gaat er voorlopig een streep door de beoogde wijziging van het nationale frequentieplan.

Inmarsat verzorgt met zijn grondstation voor een groot deel van de wereld de nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie op zee en in de lucht. De schotels maken voor de noodsignalen al sinds 1990 gebruik van de 3,5 Ghz-band. Inmiddels is deze frequentie ook toegewezen voor 5G. Daarmee zou verplaatsing van het station naar het buitenland noodzakelijk zijn, omdat het park het snelle telecommunicatienetwerk in de weg kan staan.

Vanwege het grote internationale belang is Inmarsat echter verplicht de noodcommunicatie met een betrouwbaarheid van 99,9 procent af te wikkelen. Op het moment dat het kabinet zijn zin krijgt en de frequenties wijzigen, kan deze zekerheid niet meer worden gegarandeerd, aldus het oordeel van de rechter.

Keijzer

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) had voor het vaststellen van die wijziging in kaart moeten brengen op welke wijze de nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie veiliggesteld kon worden, vindt de rechter. Daarbij had het kabinet ook beter moeten nadenken over de rol van Inmarsat. Het satellietbedrijf vestigde zich bijna dertig jaar geleden in Nederland met medeweten van de overheid.

De voorzieningenrechter kon zich ook niet vinden in de argumentatie van Keijzer dat Inmarsat tijd genoeg had voor het nemen van maatregelen zoals een verhuizing of het gebruiken van een andere frequentie. Zelfs als er al een verwijt aan Inmarsat zou kunnen worden gemaakt, betekent dat volgens de rechter niet dat dus de nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie in een groot deel van de wereld in gevaar mag worden gebracht.

Overleg

Keijzer moet van de rechter snel in overleg met Inmarsat en andere partijen om tot een oplossing te komen, zonder dat de noodoproepen in gevaar komen. Bij het uitblijven van een akkoord is de kans groot dat de rechter de wijziging van het frequentieplan zal vernietigen.

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat laat weten de al lopende gesprekken met Inmarsat voort te zetten. Verder zal het ministerie de uitspraak van de rechter bestuderen en kijken wat voor gevolgen die heeft voor de geplande verdeling van de 3,5 Ghz-band voor mobiele communicatie. Ook zal het de Tweede Kamer daarover informeren.

Door: ANP

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 8:46)

Wegen grotendeels weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

26 juni '25 ( 8:30)

Afbouw NAVO-top in volle gang, enkele wegen gaan later open

De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden. Mogelijk gaat de rijbaan de stad in, richting Scheveningen, in de loop van de ochtend al wel open.

25 juni '25 (15:37)

Storing bij Schiphol houdt aan tot in de avond, probleem Gouda verholpen

De treinproblemen door een seinstoring bij Schiphol zijn woensdagmiddag nog niet opgelost en ProRail heeft ook de oorzaak nog niet achterhaald. In een nieuwe prognose verwacht de spoorbeheerder tot ongeveer 18.45 uur nodig te hebben. De kapotte bovenleiding bij Gouda is gerepareerd, waardoor er woensdagmiddag weer intercity's langs kunnen.

25 juni '25 (14:41)

Tientallen activisten weggevoerd na poging A12 te blokkeren

De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten worden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht.

25 juni '25 (12:40)

Treinstoring bij Schiphol duurt naar verwachting tot circa 13:45 uur

De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

25 juni '25 ( 8:59)

Spoor Schiphol opnieuw in de problemen, nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

25 juni '25 ( 8:55)

Wegen rond Den Haag blijven opnieuw rustig

Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

25 juni '25 ( 8:36)

Problemen op spoor bij Gouda duren tot in de ochtend

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam is nog zeker tot woensdagochtend 08.45 uur ontregeld. Door een kapotte bovenleiding tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden er veel minder treinen, meldt de NS. ProRail moet bij station Gouda Goverwelle de bovenleiding over een lengte van 200 meter vervangen.