Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Satellietschotels Burum hoeven niet te wijken voor 5G

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Satellietbedrijf Inmarsat hoeft zijn ontvangstschotels in het Friese Burum voorlopig niet te verplaatsen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Rotterdam bepaald. Volgens de rechter wegen internationale afspraken over het grondstation in Friesland, dat gebruikt wordt voor noodoproepen in de lucht- en scheepvaart, zwaarder dan de wens van het kabinet om de frequenties van Inmarsat vrij te spelen voor 5G. Daarmee gaat er voorlopig een streep door de beoogde wijziging van het nationale frequentieplan.

Inmarsat verzorgt met zijn grondstation voor een groot deel van de wereld de nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie op zee en in de lucht. De schotels maken voor de noodsignalen al sinds 1990 gebruik van de 3,5 Ghz-band. Inmiddels is deze frequentie ook toegewezen voor 5G. Daarmee zou verplaatsing van het station naar het buitenland noodzakelijk zijn, omdat het park het snelle telecommunicatienetwerk in de weg kan staan.

Vanwege het grote internationale belang is Inmarsat echter verplicht de noodcommunicatie met een betrouwbaarheid van 99,9 procent af te wikkelen. Op het moment dat het kabinet zijn zin krijgt en de frequenties wijzigen, kan deze zekerheid niet meer worden gegarandeerd, aldus het oordeel van de rechter.

Keijzer

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) had voor het vaststellen van die wijziging in kaart moeten brengen op welke wijze de nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie veiliggesteld kon worden, vindt de rechter. Daarbij had het kabinet ook beter moeten nadenken over de rol van Inmarsat. Het satellietbedrijf vestigde zich bijna dertig jaar geleden in Nederland met medeweten van de overheid.

De voorzieningenrechter kon zich ook niet vinden in de argumentatie van Keijzer dat Inmarsat tijd genoeg had voor het nemen van maatregelen zoals een verhuizing of het gebruiken van een andere frequentie. Zelfs als er al een verwijt aan Inmarsat zou kunnen worden gemaakt, betekent dat volgens de rechter niet dat dus de nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie in een groot deel van de wereld in gevaar mag worden gebracht.

Overleg

Keijzer moet van de rechter snel in overleg met Inmarsat en andere partijen om tot een oplossing te komen, zonder dat de noodoproepen in gevaar komen. Bij het uitblijven van een akkoord is de kans groot dat de rechter de wijziging van het frequentieplan zal vernietigen.

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat laat weten de al lopende gesprekken met Inmarsat voort te zetten. Verder zal het ministerie de uitspraak van de rechter bestuderen en kijken wat voor gevolgen die heeft voor de geplande verdeling van de 3,5 Ghz-band voor mobiele communicatie. Ook zal het de Tweede Kamer daarover informeren.

Door: ANP

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.