Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Actiegroepen: startbaan Lelystad Airport is te kort

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De startbaan van Lelystad Airport voldoet niet aan de nationale en internationale veiligheidseisen. Omdat een verplichte veiligheidszone ontbreekt, is de startbaan 600 meter te kort. Dat zeggen de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL), die samen met enkele andere actiegroepen tegen Lelystad Airport, willen dat minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat gaat handhaven. Volgens Schiphol Group, dat het woord voert namens de luchthaven, voldoet de baan gewoon aan de regels.

Lelystad Airport moet een deel van het vakantievliegverkeer overnemen van Schiphol. De regionale luchthaven had in 2020 al moeten opengaan, maar er duiken steeds procedurefouten op en er lopen verschillende rechtszaken. Inmiddels moet een nieuw kabinet beslissen of Lelystad Airport in gebruik genomen gaat worden.

De Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) zou toezicht houden op het aanleggen van de startbaan met alle veiligheidsmaatregelen. Dat is afgesproken in het Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport. De actiegroepen constateren dat er om onduidelijke redenen geen effectief toezicht is gehouden. Daardoor mist de startbaan aan voor- en achterkant een veiligheidszone en is de baan niet 2700 meter lang zoals beschreven in de plannen voor Lelystad Airport, maar slechts 2100 meter lang. Ook de verlichting is niet in orde.

Kostbaar

De baan verlengen gaat niet, zegt SATL, want aan de ene kant van de startbaan loopt de provinciale weg en aan de andere kant staat de Politieacademie. Oplossen van het probleem zal moeilijk en kostbaar worden, maar Lelystad Airport moet aan de veiligheidsnormen voldoen. De Tweede Kamer debatteert donderdag over veiligheid en luchtvaart.

Een woordvoerder van Schiphol Group laat in een reactie weten dat de start- en landingsbaan voldoet aan de wet- en regelgeving. "Het ILT heeft daarvoor ook het benodigde veiligheidscertificaat afgegeven voor het vliegverkeer dat gebruik gaat maken van Lelystad Airport."

Door: ANP

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.