Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Weguitbreiding internationale corridor A1 Apeldoorn - Azelo

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De internationale corridor A1 tussen Apeldoorn en Azelo krijgt over bijna 60 kilometer in beide richtingen meer capaciteit. Daarmee is  een goede  doorstroming van het verkeer  op de economisch belangrijke verkeersader naar Duitsland ook in de toekomst gewaarborgd.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft hierover vandaag een bestuursovereenkomst getekend met de provincies Overijssel en Gelderland en de regio Twente. In totaal is 403 miljoen euro met het project gemoeid, waarvan het Rijk 302 miljoen euro bijdraagt en de regio 101 miljoen euro. Naar verwachting kunnen de werkzaamheden door middel van voorfinanciering door de regio  in 2017 starten.

Minister Schultz: “Ik ben blij dat Rijk en regio gaan samenwerken aan een A1 die klaar is voor de toekomst. Dit is een van de belangrijkste Oost-Westverbindingen van ons land en de capaciteitsuitbreiding verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid. Deze investering zorgt voor een goede verbinding met onze grootste handelspartner Duitsland. Bovendien is het een krachtige impuls voor de bereikbaarheid en de economische kracht van de regio.”

In de regio leeft de wens om de A1 te verbreden al langer. Voor de bereikbaarheid van Oost Nederland is de weg van groot belang. Reden waarom de provincies Overijssel en Gelderland en de regio’s Twente en Stedendriehoek samen ruim 100 miljoen euro in de verbreding investeren en blij  zijn met het besluit van de minister.

In de bestuursovereenkomst spreken Rijk en regio af hoe zij gezamenlijk de A1 tussen Apeldoorn en Azelo gaan aanpakken. Zonder maatregelen vormt dit deel van de weg in 2020 een knelpunt in de verbinding met Duitsland en het oosten van het land. Het voorkeursalternatief zal nu worden uitgewerkt tot  een tracébesluit. De plannen voor de A1 houden een verbreding in tussen Apeldoorn en Deventer van 2x3 naar 2x4 stroken. Tussen Deventer en Azelo komt een extra rijstrook in de middenberm, waardoor dit stuk straks 2x3 stroken is.

© Nationale Bouwgids

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.